Geelmuyden Kiese er ute med sitt første skritt i hvordan de skal lokke folk nordover.
Geelmuyden Kiese er ute med sitt første skritt i hvordan de skal lokke folk nordover.

Slik skal GK lokke folk til Nord-Norge – første del av kampanjen er ute

Geelmuyden Kiese stakk av med jobben om å lokke folk til Nord-Norge. Nå er kampanjen live og lokal ordfører blir ringt ned.

Publisert Sist oppdatert

– Det har tatt fullstendig fyr i teltet, for å si det sånn. Vi lanserte kampanjen i forrige uke og startet med internasjonal tilnærming. Og til mandag morges telte vi 200 medieoppslag over hele verden og jeg har fått telefoner fra de utroligste steder i hele verden. Jeg har aldri snakket med så mange blide journalister.

Det sier Vadsø-ordfører Wenche Pedersen (Ap), bedre kjent lokalt som WencheP.

Wenche Pedersen nekter å legge seg flat.

Pedersen er også styreleder i Øst-Finnmarkrådet.

– I går snakket jeg blant annet med en podkast i Dubai. Det blir nok ikke stor rekruttering derfra, men det er et bevis på oppmerksomheten som har kommet, sier hun.

Det var i vinter det ble kjent at Geelmuyden Kiese hadde stukket av med en kontrakt om å lokke folk til Nord-Troms og Finnmark.

Det skapte en del oppstyr blant kreative byråer i den nordlige delen av landet vårt, som følte seg overkjørt. 

I forrige uke ble første del av kampanjen lansert.

139 visninger

Der spiller man på at man har så mye bedre tid i nord og en gimmick er at man søker om å utvide døgnet med to timer.

Målet er et internasjonalt publikum.

De to filmene på YouTube har i skrivende stund 139 visninger. Til sammen. 

Bakgrunnen for det hele var at man på statsbudsjettet fikk forsterket en del av tiltakene i tiltakssonen og man lokalt var enige om at det har vært lite fokus på tiltakssonen som virkemiddel. 

Man vil ha oppmerksomhet utenfor Nord-Troms og Finnmark og det er helst unge folk med barn de vil ha nordover.

– Da må vi selge budskapet andre steder en i Finnmark og vi har nådd målet til de grader, sier hun.

Pedersen mener at den internasjonale oppmerksomheten har gjort flere nasjonalt oppmerksomme på regionen.

For hun mener det har vært mye traurige greier før, når man har snakket om Finnmark og Nord-Troms.

– Dette er første fase

– Nå får vi anledning til å snakke om de tingene som er bra å bo her, at det er mer tid til venner, familie og fritid.

– Tror du at dette får mange til å flytte nordover?

– Det er vanskelig å vite. Men jeg vet en ting, om vi ikke får fokus på at det er bra å bo her, da blir det ikke noe, sier hun.

For en uke siden snakket Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge, på Kommunikasjonsforeningens samling i Oslo om de største kommunikasjonstabbene de hadde gjort

Da drog han fram sommertid-stuntet de gjorde i 2019, med hjelp fra PR-byrå, hvor de fikk stor oppmerksomhet fra hele verden og en rekke medieoppslag. 

– Dette var en krise som jeg måtte stå i og håndtere. Vi var ute med budskapet om at Sommarøy skulle bli en tidsfri sone, som i utgangspunktet var en moro idé på grunn av midnattssola. Alle tyske medier kastet seg på, og det var på mange måter et bra stunt. Men etterpå måtte jeg legge meg fysisk flat i Dagsnytt 18, og noe sånt gjør vi aldri igjen.

– Vi som selskap kan ikke formidle falsk informasjon på den måten, la Haugli til.

Pedersen i Vadsø kommune sier hun er blitt gjort oppmerksom på den kampanjen, men vil ikke uttale seg om den ligner.

– Jeg har ikke tenkt å evaluere det her i dag, Dette er første fase i en greie, så får vi se. Men jeg tviler på at du får meg til å legge meg flat på Dagsnytt 18, sier hun.

WencheP sier at alle må være på banen hele tiden når det kommer til å få folk til å flytte nordover og at dette er en del av det de holder på med i kampen om arbeidskraft. 

– Oppmerksomhet i seg selv kan ikke skade. Og diskusjon rundt tiltak er sunt, sier hun.

Hun vil ikke si når neste fase i kampanjen kommer.

KOM24 har vært i kontakt med GK-sjef Severin Roald. Han vil ikke uttale seg i saken og henviser til kunden.

– Ting går ikke akkurat i sirup her oppe

I vinter var det flere i det kreative miljøet i nord som følte seg forbigått når det var GK som stakk av med prestisjejobben og man ikke brukte lokale byråer.

Blant dem som uttalte seg var Mette Suhr Berg, daglig leder i Kreativ Industri, som reagerte på at jobben gikk sørover og sa hun følte seg «rævkjørt» av sine egne. 

Hun vil ikke felle en dom over det som er kommet, men sier at hun forventer at det kommer mer.

Mette Suhr Berge er daglig leder i Kreativ Industri

– Men jeg er veldig usikker på om det med mertid er det som får folk til å flytte til Nord-Troms og Finnmark, sier hun.

– Det er ikke akkurat sånn at ting går i sirup her oppe. Det er full fart og tidsklemma kjennes. Men bare at man fyller dagene annerledes, sier hun. 

En annen som reagerte i vinter var Magnus Joki Arild i Polarnatt Digital

Han skrev et innlegg på sosiale medier som gjorde at han kom i VG, om en tematikk han sier han har gått og brent inne med i ti år.

– Det handler om et prinsipielt tankegods som jeg synse er viktig, sier han.

Han mener mange store aktører i nord har et forbedringspotensial når det kommer til det med kommunikasjonskompetanse, men om alle kommunikasjonsjobbene skal gå sørover, da har man et problem, mener han.

– Hovedpoenget var at generelt må man være bevist, om de gode kommunikasjonsoppdragene må sørover hver gang, så er det veldig destruktivt for kommunikasjonsmiljøene i nord. Man må bli mer bevist på det, sier han. 

Han sier det er ekstremt motiverende å få et prestisjeoppdrag som dette. 

– Det er også motiverende å vise at man er god nok. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS