SOMMERPRATEN:

– Jeg skal skru IKEA-kjøkken til den store gullmedaljen

En liten ferietur blir det òg.

Publisert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det Mads Dokka Blybakken, pressesjef og leder for samfunnskontakt i Foodora, som svarer i Sommerpraten.

– Hva skal du gjøre i sommer?

– Jeg skal skru IKEA-kjøkken til den store gullmedaljen. Det er jo Lego for voksne! Så blir det Norgesturné med kjæresten for å besøke familie og venner: Jotunheimen, Hvaler, Hurum og Larkollen. Jeg klarer ikke helt å la en god agurktid gå til spille, så litt jobbing mellom slagene blir det.

– Hva er ditt beste sommerminne?

– Den årlige fiskefestivalen med 50 deltagere fra hele storfamilien på Larkollen gir gode minner. Et ekstra godt minne er da en ung Dokka Blybakken og familien fikk 56 fisk på én time, gikk av med seieren og fikk vandrepokalen som er så stygg at ingen vil ha den.

– Favoritt-is gjennom tidene?

– Sandwich, åpenbart! Mange iser har kommet og gått, men Sandwich har bestått. Eller Solis. Eller softis. Nei, Sandwich. Kanskje ikke like åpenbart likevel.

– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden. 

– Marte Vilming er en man gjerne bør lytte til, ikke bare fordi hun ler og snakker veldig høyt, men fordi hun ofte tenker og sier smarte ting. Nå har Marte allerede satt spor etter seg i bransjen, men folk som evner å se saker fra flere sider og ha både gode spørsmål og gode svar bør man alltid se opp for.

– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– Det er ikke altfor mange rene kommunikasjonskampanjer jeg har latt meg imponere veldig av. Moxnes sin mediehåndtering har jeg i alle fall ikke blitt imponert av, men Tonje Brenna sin innledende runde i habilitetssaken kan man nesten kalle en vell gjennomført kampanje. Proaktiv kontroll på saken med et inntrykk av stor grad av åpenhet og ærlighet gir færre nyhetssykluser og et mer tillitsvekkende etterlatt inntrykk.

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Spør, grav og be om råd. De aller fleste er bare glade for å kunne dele av sin erfaring. Jeg vil også anbefale å tidlig være innom et byrå. I tillegg til unik mengdetrening får du sparre med kolleger i kommunikasjonsfaget og testet så mye forskjellig at du kan finne din spiss og lidenskap. 

– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?

– Jeg savner Wipeout på TV-Norge, men det er kanskje ikke reality? Det blir fort Kompani Lauritzen da. Militær disiplin kombinert med sosialt samhold, personlig utvikling og sassy kommentarer fra Fenriken frister veldig!

Powered by Labrador CMS