– Ettersom oppdragsmengden på PR- og rådgivningssiden har økt, så vi i fjor at det ville være fornuftig å samle også disse tjenestene i et felles selskap, sier Geir Håkonsund og Marianne Thorshaug Kristiansen.

Mediegründere samler PR- og kommunikasjons­tjenester i nytt byrå

Marianne Thorshaug Kristiansen og Geir Håkonsund starter opp innholdsbyrået «Gullfolk».

Publisert

Vi har stort utbytte av hverandres hoder når det gjelder å diskutere strategi og løsninger på problemer. Og da kom ideen om å slå PR- og rådgivingstjenestene våre sammen, sier Geir Håkonsund til KOM24.

Sammen med Marianne Thorshaug Kristiansen, starter han selskapet Gullfolk. Et innholdsbyrå som spesialiserer seg på å levere innhold og historiefortelling, og som skal rendyrke PR- og kommunikasjon.

Ikke bestevenner

Det har gått fem år siden Kristiansen og Håkonsund bestemte seg for å jobbe sammen. Den gang startet de innholdsbyrået Tabloid som leverer redaksjonelt innhold til ulike kunder i mediebransjen, og dette byrået fortsetter som før.

Håkonsund og Kristiansen møttes i mange år på jobb som konkurrerende journalister for hver sine mediehus i henholdsvis TV 2 og NRK, og Aller og Egmont.

– Vi møttes i mange år på jobb som konkurrerende journalister for hver våre mediehus. Vi tror nøkkelen til vårt gode samarbeid og de gode resultatene våre, har vært at vi i utgangspunktet ikke var to bestevenner som startet opp sammen. Gjennom årene har vi naturlig nok blitt svært sammensveiset og kan ikke se for oss å ha en arbeidshverdag uten hverandre.

Mediegrûnderne har også på hver sin kant hatt rådgivningsoppdrag for ulike kunder innen mediene, politikk og næringsliv.

– Ettersom oppdragsmengden på PR- og rådgivningssiden har økt, så vi i fjor at det ville være fornuftig å samle også disse tjenestene i et felles selskap, sier duoen.

En idé som blomstret under pandemien.

– Vi elsker å jobbe sammen, og under den verste korona-lockdownen var vi naturlig nok i hverandres lille kohort. Da kom ideen til å slå PR- og rådgivingstjenestene våre sammen- og starte nok et selskap, forklarer de.

Vil strekke seg langt

Sammen samler de nå eksisterende rådgivingsavtaler med kjente profiler og selskaper i deres felleseide selskap. Håkonsund og Kristiansen forteller at firmanavnet «Gullfolk», reflekterer de folkene de helst vil jobbe med, samt hvordan de ønsker å oppfattes.

– Gjennom mange år i ulike funksjoner og stillinger i en rekke mediehus, har vi begge en grunnleggende holdning om at man kommer lengst ved å oppføre seg ordentlig, være ryddig og positiv – og strekke seg langt for å opprettholde et godt forhold til folk man møter på sin vei. Dette tar vi med oss som et mantra i møte med kunder, oppdragsgivere og kolleger.

Gullfolks målgruppe er både de som ønsker hjelp til å posisjonere seg for å få større synlighet i mediene, og de som trenger bistand i tilfeller der de gjerne helst skulle sett at medieoppmerksomheten var minimal.

– Vi ønsker å jobbe med så varierte kunder, med så ulike behov som mulig. Erfaring fra pr-oppdrag de siste årene viser at det er flere likheter og behov på tvers av bransjer enn man kanskje skulle tro, sier Håkonsund.

Stolt over tilliten

For den norske filmen «Krigsseileren», har Gullfolk hatt ansvaret for presse- og mediekontakt. I tett samarbeid med distributør og nøkkelpersoner i produksjonen, har selskapet utarbeidet kommunikasjonsplaner, pressemeldinger, lanseringsstrategi, og gjennomført pressemøter og lanseringer.

– Vi er svært stolte over å ha fått tilliten fra våre oppdragsgivere. Denne høsten har vi hatt stor glede av å jobbe med storfilmen «Krigsseileren», som har fått en ekstremt god mottakelse allerede flere uker før den offisielle premieren, avslutter duoen.

Målet har vært å gjøre «Krigsseileren» kjent for det norske og internasjonale publikummet opp mot premieren.

Powered by Labrador CMS