– Når halvparten av bilistene har hatt oppmerksomheten på skjermen og ikke på veien, er det alvorlig, sier Tangstad-Holdal i TSF.

100 000 norske bilister har opplevd trafikkuhell på grunn av touch screen – Ny kampanje viser konsekvensene

– Vi er svært urolige over utviklingen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Når halvparten av bilistene har hatt oppmerksomheten på skjermen og ikke på veien, er det alvorlig. Dette kommer i tillegg til mange andre forstyrrelser som mobilbruk, bruk av sosiale medier og selfies bak rattet, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF (Trafikksikkerhetsforeningen).

Bruk av interaktive skjermer kan ha forårsaket skader for mer enn 1 milliard kroner viser statistikk over skadeforsikring.

Sosiale medier

For femte året på rad legger Trafikksikkerhetsforeningen sammen med Gjensidige og andre samarbeidspartnere ut på sommerturné for å informere trafikantene om farene i trafikken. Samtidig som vi ønsker å gi gode råd på veien for en trygg og god sommer.

De har laget en større kampanje sammen med Gjensidige som tar for seg ulike temaer som fart, det å kjøre rusfri, bruk av sikkerhetsbelter, teknisk stand på bil og hvordan du pakker.

– Vi har og engasjert ordførere over hele landet, sier Tangstad-Holdal.

De kommer til å være aktive på Facebook og Instagram med emneknaggen #tryggsommer.

I fjor lagde de og et eget Snapchat-filter som var aktivt visse plasser. Men hvordan de traff i sosiale medier har de ikke oversikt over.

– Vi har ikke gått gjennom de tallene så nøye, sier han.

Gjensidige og TSF har via Ipsos gjennomført en stor undersøkelse med hele 3.500 bilister. Den viser at en fjerdedel av de som har blitt forstyrret av skjermen har opplevd farlige situasjoner på grunn av det. Halvparten av norske biler har touch screen.

– Vi er svært urolige over utviklingen

4 av 10 av de som har opplevd ubehagelige eller farlige situasjoner på grunn av interaktiv skjerm, mener det førte til ulykke eller uhell. Regner man om til alle som kjører bil utgjør dette 3 prosent.

– Vi er svært urolige over utviklingen, sier kommunikasjonssjef Marie Brudevold i Gjensidige .

Powered by Labrador CMS