Grunnen til at Severin Poppe Midteide gjør det bra på TikTok tror han handler om at det ikke bare er en video av et bad som er pusset opp, som kun fåtallet liker. Men det forteller en historie.

Rørlegger Severin bruker TikTok til å vise fram arbeidet sitt: – Før måtte jeg løpe etter jobboppdrag, nå må jeg bruke tid på å si nei

– Jeg får alle mulig kunder på grunn av de unge, det er kult.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For to år siden tok Severin Poppe Midteide sats og startet sitt eget rørleggerfirma, Grønne VVS. I begynnelsen ble kveldene brukt på en desperat jakt etter kunder. To år senere må han bruke tiden på å si nei til oppdrag. Alt takket være den populære plattformen TikTok.

Uten en strategisk intensjon om å få til noe spesielt inne på appen, innså han at det var enkelt å få seere. Han begynte derfor å legge ut flere videoer med rørlegger-innhold under navnet @severin_suveren1.

– I det siste har jeg begynt å lage enda mer innhold. Jeg ser hvor mye jeg får tilbake fra følgerene mine, og hvor mye det gir meg. Egentlig var det ikke en inntektskilde. Det er jo rørleggingen jeg tjener på, men det er gøy å få jobboppdrag fra TikTok, det forteller Midteide til KOM24.

Gratis markedsføring

I dag kunne rørleggeren ha basert hele inntekten på TikTok, og han har heller ikke behov for å bruke Google ads. TikTok gir gratis markedsføring i stede for å bruke masse penger på Google.

Så langt har Midteide 28 900 følgere på TikTok. Det at han har tatt i bruk plattformen har gitt nye og flere kunder, men likevel tenker han ikke på det som en markedsføringsplattform når innholdet produseres.

– Jo mer innhold som produseres, jo mer får jeg tilbake for det uten at jeg behøver å legge så mye arbeid i det. Jeg selger ikke produktet Grønne VVS på TikTok selv om jeg får oppdrag igjen for det– jeg tenker heller at jeg prøver å formilde hvordan folk kan gjøre ting selv.

Innholdet på kanalen gir seerne gode råd for tette rør eller dårlig sprut i springen. Han gir også seerne innsyn i lærlingens hverdag, i tillegg til mye humor og klipp fra tennisspillene på fritiden.

– Hovedfokuset er ikke å selge, men å se hvor vi kan havne om ti år om vi bare viser hva vi holder på med. Det å lage en historie rundt grønne VVS der folk kan bli med framover i tid og se tilbake på reisen vår, se at vi ansetter og bli kjent med våre ansatte er mitt fokus.

Historier om mennesket

Den mest populære videoen til nå er den siste videoen han la ut. Hele klippet handlet kun om å vise fram et skrutrekk, etterspurt av følgerne hans.

– Den som var overlegen best før det var hvordan en renser en sil på en kran, noe folk kan gjør selv.

Grunnen til at han gjør det så bra på TikTok tror han handler om at det ikke bare er en video av et bad som er pusset opp som kun fåtallet liker. Men det forteller en historie.

– Det er historien til lærlingen min som forteller hvordan hverdagen hans er. Det er at jeg tar de med på fritiden vår hvor vi spiller tennis, at jeg gir seerne muligheten til å bli kjent med oss på en annen måte. Og det handler om mennesket, og ikke bare rørleggerjobben. Du knytter et tettere bånd til følgerne i stede for å bare vise helt verdiløse videoer.

Barna anbefaler rørleggeren

Mange av hans nåværende kunder syns det er kult at han ikke bare promoterer eget firma, men også deres når han lager innhold som tar med seeren på oppdrag til de forskjellige kundene.

– Etter at jeg tok i bruk TikTok ble det enklere tilgang på arbeid. Før måtte jeg bruke tid på å få tak i jobboppdrag. Nå må jeg bruke tid på å si nei til oppdrag, også kan jeg velge kremjobbene i stede for å ta de aller verste jobbene. Da blir det også lettere å bygge eget firma når man har tilgang på mange oppdrag.

Midteide har planer om å ansette flere etter hvert. I tillegg skal han fortsette å vise enda mer av det han gjør.

– Jo flere TikToks jeg legger ut, jo flere når jeg ut til. Også er det veldig enkelt å lage videoer. Jeg bruker ikke mye tid på å tenke gjennom en video, det er bare dokumentere og filme det jeg gjør før jeg legger jeg på en voice-over. Prosessen går ganske raskt. Det kan gå et kvarter fra ideen til filmen er ute.

Etter at han begynte å bruke TikTok er det mange kunder som ringer han fordi deres barn anbefalte dem å gjøre det.

– Jeg får alle mulig kunder på grunn av de unge, det er kult, avslutter Midteide.

Powered by Labrador CMS