Lars Idar Waage fikk vite om den nye jobben på en parkeringsplass. Da ble han umiddelbart giret.

Lars Idar Waage bytter jobb: Får oppfylt drøm om å jobbe med gammel kollega igjen

Den tidligere journalisten blir kommunikasjonsrådgiver.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Jeg har alltid drømt om å jobbe med Frode igjen. Da han fortalte litt om idéen på en parkeringsplass i Mandal for en stund tilbake, så tente jeg umiddelbart. Da han fikk Kristin med på laget ble jeg enda mer motivert.

Det sier Lars Idar Waage til KOM24.

Han begynner nå i jobben som kommunikasjonsrådgiver i Hike kommunikasjon i Stavanger.

Visuell historiefortelling

Da blir han gjenforent med Frode Sandal, som han jobbet sammen med i Rogalands Avis for en del år siden. Han sier de hadde et fantastisk samarbeid.

I sin nye jobb skal Waage drive med kommunikasjonsarbeid for kunder, og han tror hans styrker i den visuelle historiefortellingen vil komme godt med.

– Vi skal satse på historiefortelling, og der skal jeg bruke alle verktøyene jeg har for å få historiene opp og frem.

– Jeg elsker å fortelle historier, jeg elsker å tilgjengeliggjøre historier for folk og tror at målet til Hike passer meg utmerket. Vi skal fortelle historier som rokker, og det treffer meg midt i magen – for det er det jeg elsker.

Waage er opprinnelig journalist og har jobbet i 15 år i dagspressen i Stavanger, først i Rogalands Avis og deretter ni år i Stavanger Aftenblad.

I 2016 mistet han den faste jobben i Stavanger Aftenblad under en nedbemanning. Dermed måtte han finne noe annet og relatert.

Jobben i Filmkraft Rogaland dykket opp kort tid etter. I 2019 gikk han til jobb som journalist og kommunikasjonsrådgiver i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

– Overgangen er langt mindre enn mange tror, og spesielt jobben jeg har i dag er som en hvilken som helst redaksjonell jobb. Jeg har ansvarsområder og bedriver normal journalistikk og historiefortelling.

– Elsker å være ute av kontoret

Han sier at det kjekkeste med jobben han har hatt frem til nå har vært å dra ut i regionen og møte næringslivet og se, høre og fortelle om alt det spennende som skjer.

– Jeg elsker å være ute av kontoret og møte nye bedrifter og mennesker med spennende historier. Da koronapandeminen slo inn fikk jeg også ansvaret for å lage et helt magasin basert på fotojournalistikk, et magasin som ble veldig flott.

Framover ser han på det å løfte frem menneskene som det mest spennende.

– Vi har sett det litt, og kanskje spesielt på LinkedIn så spiller man mye mer på mennesker, både innen relasjonsbygging, rekruttering og salg. Mens vi tradisjonelt har løftet frem bedriften som helhet, så tror jeg vi fremover kommer til å se på laget som til sammen utgjør bedriften, sier han.

Waage sier at han tror også det blir enda viktigere å få frem verdiene som ligger som en grunnstein i enhver bedrift ved å faktisk ikke bare kommunisere verdiene, men vise at man som bedrift jobber etter disse verdiene hele tiden og man mener det.

– I altfor mange tilfeller lager man en fin presentasjon med noen verdier, og så ser man den ikke mer. Det handler om å jobbe etter disse og vise at de er der for en grunn, sier han.

Powered by Labrador CMS