Christoffer Sapienza leder DNB Creative.

– Byråene må selge oss de riktige tingene, ikke gamle pakker som funka før

Christoffer Sapienza og Mads Bergstrøm i DNB Creative tror det er plass til både byråer og inhouse-avdelinger i reklameverden. Hvis ting gjøres riktig.

Publisert

Det er litt over et år siden Mads Bergstrøm byttet ut POL-kontorene med DNBs kontorer i Bjørvika i Oslo. I avdelingen til DNB Creative er de nå totalt ti ansatte.

– Jeg gjør mye av det samme her som jeg gjorde i byrå, bare at jeg ikke har den samme reklameriggen som tidligere. I byrå har man som regel én kontaktperson hos kunden, men her har jeg omtrent ti personer i ulike avdelinger internt, sier Bergstrøm til KOM24.

– Det gjør at mye av jobben blir lettere, men også at man får beskjeder fra flere kanter, legger han til.

Mads Bergstrøm har flere år bak seg i byrå.

Begge deler

KOM24 møter Bergstrøm og Christoffer Sapienza, som leder satsingen. 

DNB Creative består av tre designere, to kreatører og én kreativ kampanjeansvarlig med reklamebyråbakgrunn. I tillegg har de to på film, én på merch og én på marketingteknologi.

Banken er en av flere store aktører som de siste årene har valgt å gjøre mer av reklamejobben selv. Samtidig bruker de fortsatt reklamebyråene TRY og POL til en rekke oppgaver.

– Hvordan går dere fram for å finne ut hva dere skal gjøre selv, og hva dere trenger hjelp til utenfra?

– Det første vi gjør, er å identifisere behovene. Hva slags ressurser trenger vi for å angripe dette? Har vi det vi trenger internt, går vi for det. Har vi det ikke, søker vi hjelp utenfor, sier Bergstrøm.

– Vi må alltid ta en vurdering, for eksempel på om vi vil sette alle våre ti hoder på en kampanje. Hvis vi ikke vil det, har vi behov for å se til byråene. Men vi har et større behov enn tidligere for å bli solgt de riktige tingene, sier Sapienza.

Bergstrøm jobbet også med DNB fra byråsiden i POL. Nå jobber han tett med Sigurd Solberg, som ble hentet fra Atyp for to år siden.

– Noen tror at kreatører som jobber inhouse får idéene sin godkjent uansett. Sånn er det absolutt ikke. De vil gjerne ha med flere budskap på samme tid, med flere logoer, for eksempel. Vi må ta de samme kampene her, og forsvare idéene våre på samme måte, sier Bergstrøm.

DNB Creative holder til i bankens hovedkontorer i Bjørvika i Oslo.

En bransje i endring

Flere byråer som TRY og 11:11 har nylig snakket om reklamebransjens behov for å endre seg. Byråmodellen må bli mer helhetlig og leveransene mer allsidig, er budskapet.

Dette er Sapienza og Bergstrøm enig i. De ser ikke for seg en framtid der de ikke vil trenge byråene. Men de vil trenge byråene på en annen måte enn før.

– Ambisjonen vår er enkel. Vi vil gjøre kule ting til en fornuftig investering. Om det innebærer å lage ting selv eller kjøpe inn utenfra, avhenger av hva som gir oss mest. Byråene må selge oss de riktige tingene, ikke gamle pakker som funka før.

– Både vi og byråene må ta innover oss at ting er i endring. Ny verktøy og nye muligheter gjør ikke at samspillet ikke kan fungere, sier Sapienza.

– Er det også en fare for at dere sitter for tett på, og går glipp av perspektivet utenfra?

– Ja, i flere sammenhenger er nyttig å gå ut til reklamebyråer eller produksjonsselskaper. Man blir mer og mer «banksk» jo lenger man jobber i bank, og impulser utenfra er superviktig.

Inhousing har lenge blitt omtalt som truende for de tradisjonelle reklamebyråene. Bergstrøm tror tvert imot at trenden kan gjøre livet bedre for de som jobber i byrå.

– Vi tar jo også vekk mange oppgaver som byråene slipper. De eksterne som vi jobber med, kan i større grad få levere på det de er gode på, som handler om det eksterne blikket og en annen form for kreativitet enn det vi har, sier han.

– Opplever dere at andre selskaper spør dere om hva som fungerer for dere?

– Ja, jeg får meldinger om det. Svaret mitt er alltid at du må se hva du har råd til å kjøpe, og hva du kan gjøre selv. For vår del var designere noe av det første vi hentet inn, men alle prosjekter er ulike, sier Sapienza.

Nylig kunne DNB presentere en ny versjon av #huninvesterer-kampanjen. Det arbeidet har de gjort helt selv.

– Teamet vi har nå er ekstremt gode på å ta ut ting. Når folk her snakker og jobber sammen, har vi et sinnssykt bra maskineri, avslutter sjefen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS