– Det virker som om innholdet fra «LinkedIn-influenserne» bare kopieres videre, noe som gjør at alt det personlige preget er borte, sier Marco Grønnslett.

Marco mener LinkedIn-innlegg og profiler fremstår altfor blankpolerte

– For min del har LinkedIn mistet all substans.

Publisert

«Jeg skjønner ikke LinkedIn», åpner Marco Grønnslett LinkedIn-innlegget sitt med.

Han er til daglig markedsansvarlig i IKM Eiendom AS i Stavanger og har observert plattformen fra sidelinjen en stund.

– Jeg har hatt en LinkedIn-konto de siste fire årene, men ikke vært aktiv før jeg følte at det var viktig eller relevant for meg, sier Grønnslett til KOM24.

Lite personlig

Plattformen ble først relevant for ham da han var ferdig med studiene og i forbindelse med oppstart av eget firma.

– Da steg engasjementet en liten stund før det sank fullstendig igjen.

Årsaken er at Grønnslett mener de fleste innlegg og profiler fremstår altfor blankpolerte.

– Det er mye tips og triks og folk som har meninger om hvordan man burde skrive et innlegg og bygge profilen sin. Disse slukes av mange, og man sitter igjen med en relativt homogen plattform. Det blir så kunstig. For min del har LinkedIn mistet all substans.

I starten da han utforsket Linkedin synes han det var mer relevant faglig innhold.

– Jeg synes innholdet var langt mer konkret og det var mye bransjerelatert innhold som var gunstig å få med seg. Nå ser alt likt ut fordi alle profiler bygges opp på samme måte, og det virker som om innholdet fra «LinkedIn-influenserne» bare kopieres videre, noe som gjør at alt det personlige preget er borte.

Mye støy

Han mener det virker som om alle bruker den samme malen.

– Jeg ønsker å sitte igjen med noe. Nå synes jeg det har vært altfor mange klikkbait-titler, som jo fungerer, men som ikke etterlater noe merverdi. Dessuten synes jeg det er altfor lite relevant innhold nå for tiden.

Likevel er det ikke aktuelt å slette kontoen.

– Jeg kommer til å beholde den, men tenkte det var greit å røre litt i gryta, så det kanskje blir noen endringer.

Og i løpet av hans aktive tid på plattformen synes Grønnslett Linkedin har endret seg.

– Jeg ser stadig flere innlegg som jeg personlig synes passer bedre på andre plattformer. Det er veldig mye støy. Jeg forstår jo at dette til syvende og sist er en plattform for å fremme seg selv og sin bedrift. Og jeg har forståelse for at man gjerne vil fremtre som best mulig utgave av seg selv, men det er viktig å ikke miste seg selv i prosessen. Man merker raskt om de har skrevet innlegget for å slå an, og ikke for å bidra med noe.

– Er du annerledes eller bedre selv?

– Absolutt ikke, men jeg velger å lufte tankene mine likevel.

Powered by Labrador CMS