Fredrik Fornes minner om CHAIR-prinsippet, når du poster innhold til LinkedIn.

Dette er mye viktigere enn likes på LinkedIn-postene dine hvis du skal nå ut til flest mulige

LinkedIn-ekspert Fredrik Fornes forklarer hvordan du lykkes, og gir deg nøkkelen til høy rekkevidde og hvordan du bør bygge opp postene.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For halvannet år siden, postet han sin første LinkedIn post. Lite visste Fredrik Fornes at han siden sommeren i fjor skulle bli bli invitert til konferanser, virksomheter, bedrifter og podkaster for å snakke om LinkedIn. Eller at et gjennomsnitt på to innlegg i uken skulle lede til flere nye jobbtilbud.

Mandag deltok han på Online9 sitt webinar om hvordan man helt enkelt lykkes med LinkedIn og hva som er viktig når du poster.

– Det viktigste er å poste noe som er verdifullt for mottakeren i målgruppen din, forteller Fornes, og referer til CHAIR-prinsippet av John Espirian.

Som står for de fem punktene; challenging, helpful, amusing, interesting og relevant.

– Det er ikke nødvendig med alle fem, men klarer du to til tre, vil innlegget mest sannsynlig gjøre det veldig bra, sier Fornes.

Luft, luft, luft

Deretter er det viktig å tenke på at posten må være lesbar.

– Enkelt og klart språk - korte setninger fungerer best. Også linjeskift. Det bør være maks tre linjer, så luft. Ingen er interessert i å lese en mur av tekst. Du får cirka et sekund av folks oppmerksomhet.

Fornes´syv generelle innholdsforslag

Del din største tabbe og hva du lærte av det.

Del det beste rådet du noen gang har fått.

Fortell en interessant/motiverende historie fra karrieren din.

Fortell hva eller hvem som inspirere deg.

Lær oss en ny ting rundt det du driver med.

Oppdaget en måte å bli mer produktiv på? Fortell!

Hørt en podkast, lest en bok eller vært på foredrag? Gi oss dine «key takeaways»!

I dag har plattformen nærmere 800 millioner brukere, og halvannen til to millioner av disse er norske, ifølge tall fra Fornes.

Han har syv generelle forslag til innhold, og trekker fram at det er viktig å by på seg selv.

– Det kan for eksempel være din største tabbe og hva du lært av det, eller hva eller hvem som inspirere seg.

The «Why» og «How» står sentralt for alle forslagene.

– Du må underholde, inspirere eller lære brukerne noe.

Viktigere enn likes

Etter at du har postet innlegget ditt, får du en score på posten din i løpet av en til to timer, og den legges sammen av følgende kriterier i en rekkefølge.

– Det er nok mange som blir veldig opphengt i antall likes. Men antall kommentarer er mye viktigere. De teller nemlig 50 prosent mer enn en like.

Punkt to er «Dwell time» som innebærer hvor lang tid brukerne har brukt på posten din, om de har klikket på «Se mer», eller om de bare har scrollet rett forbi.

Som siste, og tredje punkt, kommer antall likes.

– Kommentarene er som sagt mye viktigere, og trumfer antall likes.

Still et spørsmål, gi en mening, gi et svar, dette gjør at folk ofte kommer tilbake. Ikke send folk ut av plattformen

– Det er ikke den ene virale posten som gjør det, men summen av innleggene dine over tid. Det verste som skjer er at ingen bryr seg. Og ingen skade er skjedd, det bare gjør at du er en i mengden, og legger til:

– Den dårligste, men mest brukte LinkedIn-strategien blant norske studenter og bedrifter er å gjøre ingenting. Noe 99,4 prosent gjør ifølge Fornes.

Fornes poengter at det å svare på kommentarer også kan bidra til høy rekkevidde.

– Folk liker at man engasjerer seg og svarer på kommentarer.

Powered by Labrador CMS