Til venstre et skjermdump fra Maxs reklame på TikTok. Til høyre et bilde av en filial i Karl Johan, Oslo.

Burgerkjede og byrå med kampanjesmell - viste frem influenser uten tillatelse

- Vi har tilbudt oss å betale ytterligere kompensasjon for deltakelsen hans.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Den svenske TikTok-stjernen Galadrius samarbeidet med burgerkjeden Max i en kampanje som skulle foregå på TikTok. Han skulle selv poste en video på sin egen kanal.

I ettertid ble han vist frem på skjermer ved hele 120 av burgerkjedens restauranter - mot sin vilje. Denne saken er omtalt i Resumé.

–Ikke greit

I kampanjen deltok 14 influensere, og byrået er Society Icon. Det var også de som måtte fortelle deltagerne om at premissene var endret.

Max ville nemlig at kampanjen også skulle vises på et hundretalls restauranter fra 29.oktober og frem til 6.desember.

- To dager før kampanjen gikk i live, fortalte de oss at klippene også skulle vises på skjermer på restauranter rundt om i landet. Det fortalte meg i forbifarten, uten å høre om det passet oss. Det føltes ikke greit, både basert på den faste avgiften og det faktum at jeg har andre prosjekter som ikke tillater meg å gjøre ting som dette, forteller Galadrius til Resumé.

Videre forteller han at han ble oppfordret av byrået om å ikke kontakte burgerkjeden. Nå ønsker han en erstatning for det hele ettersom ansiktet hans har vært synlig i en hel måned uten at han har fått noen kompensasjon.

Takker nei til kompensasjon

Partner Malin Asp i Society Icon forteller at det er riktig at det har vært en «trist misforståelse» angående hans deltakelse i kampanjen.

Hun forteller at alle influenserne som deltok i kampanjen ble informert om de oppdaterte forespørslene fra kunden - og at det i dette tilfellet skjedde to dager får kampanjen ble rullet ut.

Hun forteller til Resumé at det ikke var noen som på den tiden kommuniserte at de ikke var i orden med det.

- Vi har tilbudt oss å betale ytterligere kompensasjon for deltakelsen hans, som ingen andre har fått. Ingen andre har bedt om det heller. Han krevde da at vi skulle betale mer enn 15 ganger hans opprinnelige gebyr som erstatning, og kunngjorde at hvis vi ikke betaler, vil han gå til pressen. Vi tilbød halvparten av hans opprinnelige gebyr i tillegg, som han takket nei til, forteller Asp.

Til dette svarer TikTok-stjernen at han synes det er synd at et selskap som omsetter for så høye summer «ikke betaler oss kreatører annet enn tull».

Powered by Labrador CMS