Til venstre Martine Carlson og høyre Irmelin Bergh.
Til venstre Martine Carlson og høyre Irmelin Bergh.

Forlater Netlife og HyperRedink og starter nudgelab

Vil påvirke valgene du tar.

Publisert Sist oppdatert

– Hver dag tar du 35 000 valg, og de aller fleste helt ubevisst. Skal man prøve å påvirke valgene vi tar bør man ha et bevisst forhold til, og jobbe aktivt med atferdsprinsipper og det er akkurat dette feltet vi skal jobbe med, sier Irmelin Bergh i en pressemelding.

Sammen med Martine Carlson starter hun selskapet nudgelab.

– Handler om å få til endring i atferd

– Enten du driver med markedsføring eller utvikler produkter eller tjenester, handler det om å få til en eller annen endring i atferd, og da bør du jobbe på lag med måten mennesket fungerer, for alt koker til slutt ned til om vi velger å gjøre noe, eller lar være, så enkelt, men også så vanskelig, sier Carlson.

Bergh har en doktorgrad i psykologi og har i mange år jobbet med atferdspsykologi og endringsprosesser i designbyrået Netlife samt holdt en rekke foredrag om temaet. Martine Carlson på sin side er utdannet innenfor markedsføring og kommer sist fra stillingen som strategisk rådgiver i HyperRedink.

– Skal du virkelig lykkes med endring, må du mestre å tette gapet mellom intensjon og atferd. Ved bruk av atferdspsykologi og nudging skal vi være best på å bidra til nettopp dette, sier Bergh i pressemeldingen.

– Ikke uetisk

Atferdspsykologi og for eksempel nudging (dulting), er mye brukt systematisk i forbindelse med blant annet utvikling av lover og regler i Storbritannia og med produkt- og tjenesteutvikling i Silicon Valley.

– Nudging i seg selv er ikke uetisk, men intensjon bak kan være det. For vår del er det derfor vært viktig å ha noen tydelige etiske prinsipper på plass. Vi tar utgangspunkt i Richard Thalers egne prinsipper, mannen bak nudge teori. Disse handler om at alt vi gjør skal være transparent, lett å velge bort, og alltid være til det beste for menneskene som blir påvirket, sier Bergh.

Powered by Labrador CMS