Tidligere denne uken arrangerte Stiftelsen Organdonasjon et stunt på Oslo Universitetssykehus, Rikshospitalet. Dette var i forbindelse med Donasjonsuka som stiftelsen arrangerer.
Tidligere denne uken arrangerte Stiftelsen Organdonasjon et stunt på Oslo Universitetssykehus, Rikshospitalet. Dette var i forbindelse med Donasjonsuka som stiftelsen arrangerer.

Stiftelsen Organdonasjons stunt fikk innpass på Dagsrevyen: – Betyr kjempemye

Stiftelsen Organdonasjon og We Are Live rigget seg til utenfor Rikshospitalet.

Publisert

Tidligere denne uken arrangerte Stiftelsen Organdonasjon et stunt på utenfor Rikshospitalet i Oslo. Flere hundre kofferter og bager ble stilt opp i en «kø», opp til sykehuset, der alle transplantasjoner her i landet foregår.

«Ventebagen», som stiftelsen valgte å kalle det, skulle symbolisere alle de som venter på et organ må ha klar til enhver tid - og som må ha bagen pakket og klar i tilfelle telefonen skulle ringe.

– Det er rekordmange som venter på et nytt organ. Køene har aldri vært så lange som de er nå, og når man står på venteliste så har man ingen andre alternativer. Da er det et nytt organ som skal til for å redde deg. Gjennom dette stuntet prøver å få frem viktigheten av at det er mange der ute som venter, og at det derfor er viktig at så mange som mulig sier ja til organdonasjon.

Det sier informasjonssjef i Stiftelsen Organdonasjon, Aleksander Sekowski til KOM24. Totalt i stiftelsen jobber det syv mennesker, der rundt halvparten av dem jobber med kommunikasjon.

Menneskeliggjøre koffertene

– Stuntet handlet om å materialisere den ventelisten, forteller han og opplyser at fra de siste tallene stiftelsen har mottat er det rundt 511 mennesker som står på ventelistene.

– Det er mange, og vi tenkte at en fin måte å vise frem den mengde på var å representere dem med hver sin ventebag. Når Riksen ringer må du dit for å få operert inn organet, og det er også derfor vi hadde stuntet der.

Stiftelsen har i dette stuntet fått hjelp av byrået We Are Live (WAL).

– Det er et bra byrå vi har jobbe med tidligere på andre prosjekter, og det var de som kom opp med konseptet om at vi skulle få til en kø. Så vurderte vi hvordan vi best representere de som venter. Skal vi ha en kø med mennesker, et skopar, en stol?, også kom vi frem til at bagene er fine fordi det er konkret. Disse baggene står faktisk pakket rundt om i landet, sier han og legger til:

– Med baggene får vi vist frem personligheter. I køen sto det alt fra små barnekofferter til litt eldre kofferter. Det er en fin måte å menneskeliggjøre objektene.

40 snutter på story

Tidligere denne høsten skrev NRK at rekordmange har slettet donorkortet sitt etter at en ny metode for organdonasjon fikk grønt lys. En uke etter at den nye metoden ble kjent var det 221 personer som hadde slettet donorkortet sitt.

Tirsdag fikk stiftelsen dekket stuntet av blant annet NRK. I innslaget fikk publikum møte Espen Skjerven Holen, som er én av menneskene som står på ventelisten for å få ett nytt organ.

Informasjonssjefen er glad for at NRK dekket stuntet.

– De gav oss tid live og vi kom også med på et lenger innslag i Dagsrevyen. Avisa Oslo har dekket stuntet og noe lokal presse der hvor Espen kommer fra. Vi er fornøyd med oppmerksomheten og i tillegg fikk vi oppmerksomhet på stedet, mange folk og helsepersonell stoppet opp, det er vi glad for, for vi må også få med oss de som jobber i helse på dette.

Informasjonssjef i Stiftelsen Organdonasjon, Aleksander Sekowski.
Informasjonssjef i Stiftelsen Organdonasjon, Aleksander Sekowski.

– Vi så at mange tok seg tid til å lese på de ulike koffertene fra riksen til Blindern. Hver lapp hadde en slags persona, der en fikk vite kjønn, alder, bosted, hvilke organ personen ventet på og ventetid. Hver av disse representerer klassisk scenarioer - det kan være alt fra gutt (2) som venter på en nyre, til kvinne (65) som venter på lunger.

Han forteller at slik pressedekning betyr mye.

– Det betyr kjempemye. Etter slike innslag ser jeg på alt fra nedlastingstall til appen vår, trafikk til nettsider og andre henvendelser, sier han og legger til:

– For oss er det en kommunikasjonsutfordring å få folk til å ta stilling til donasjon. Vi jobber mye med «nudging» og ser at mange er positive til donasjon, men at de ikke gjør noe mer med det. Det er et problem, og vi må kontinuerlig minne folk på at organdonasjon finnes. Når media hjelper oss å spre sterke historier rundt dette, så gjør det mye for saken.

Han forteller at de videre har innhentet mye ulike materiale som de kommer til å jobbe med.

– WAL dokumenterte stuntet, og til helgen skal vi publisere vår lengste story noensinne. Det blir 40 snutter hvor hele køen blir dokumentert. Det er en lang story, men det er også køen for et nytt organ. Det vil vi gjøre et poeng ut av, avslutter han.

Powered by Labrador CMS