Årets julekampanje fra Redd Barna er laget av POL.

Redd Barna opplever økt giverglede i år: – Det er stor konkurranse i medieflatene

I midten av desember er Redd Barna halvveis med å varme 100.000 barn.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I november rullet Redd Barna ut årets julekampanje som skal vare frem til nyttårsaften. Målet er å varme 100.000 barn før jul, og nå i midten av desember er de kommet halvveis.

Årets julekampanje fra Redd Barna er også omtalt av Kampanje og Kreativt Forum.

Konkurranse i medieflatene

Linn Clausen er seniorrådgiver fundaraising i Redd Barna og har vært ansvarlig for årets julekampanje. Bak årets kampanje står reklamebyrået POL.

– Redd Barna har en julekampanje hvert år. Hvorfor er julen en viktig anledning for dere?

– Julen er viktig for oss fordi det er stort ønske i markedet om å gi.Det er stor konkurranse i medieflatene, men likevel en lønnsom periode, sier Clausen til KOM24.

I en pressemelding sendt ut ved kampanjens lansering, kunne Clausen fortelle at det er mange organisasjoner som er avhengig av folks giverglede i perioden rundt juletider. For at Redd Barna skal klare å nå deres mål, fortalte hun at de derfor var nødt til å «skille seg ut og fornye seg».

– Vi har prøvd flere ulike kampanjer opp gjennom årene, og det har alltid gått bra. Men så har vi merket at noen ting responderer bedre på nordmenn, enn andre ting.

De siste årene har Redd Barna snakket om «juledugnad», og det å varme 100.000 barn.

– Det føler vi at er et godt og viktig tema i denne perioden. Dette er noe vi jobber med hele året, men det er så klart spesielt viktig nå før vinteren, forteller hun.

Videre peker kampanjeansvarlig på at det nok er lettere for nordmenn å «kjenne på kroppen» hvordan det er å være kald.

– Vi kan snakke mye om sult og mangel på legehjelp, men det er ikke alle nordmenn som kan relaterte seg til det, forteller hun.

Hun forteller at selv om «juledugnad»-konseptet står seg godt, er det klart at Redd Barna også må fornye seg.

– Vi må derfor tilby nye vinklinger, og i år har vi gått for «Piken med svovelstikkene» som en slags representasjon av barn som trenger hjelp, forteller Clausen.

– Halvveis til målet

Redd Barna opplyser at de har opplevd økt giverglede i år. I november hadde de samlet inn 35 prosent mer i webinntekter, enn på samme tid i fjor.

– Hva tror du er grunnen til det?

– Vi lurer nesten på det samme, og kan bare tenke oss til noen teorier rundt det. Nå er det nedstengning på grunn av korona, og selv om mange sliter økonomisk er det også mange som føler de har litt ekstra å gi. Dette er så klart bare teorier fra oss, men vi har ikke opplevd noe mindre givergleder gjennom dette året. Det er vi glade for, og det er veldig fint.

– Dere har et mål om å varme 100.000 barn før jul. Hvordan ligger dere an?

– Vi er halvveis til målet. Vi har rundet 50.000 barn i disse dager, og vi opplever at givergleden øker hver dag. Selv om det gikk bra i november, er det ofte i slutten av desember vi ser mange gir. Vi regner med å nå målet vårt, avslutter hun.

Reklamefilmen går på TV og i sosiale medier.

Powered by Labrador CMS