«Bruk av sannhetsvitner gir ytterligere forsterkende effekt når de er kjendiser og kjente idrettsutøvere som mange i utgangspunktet har stor tillit til», skriver Mattilsynet i sin kritikk av Vitaepro
«Bruk av sannhetsvitner gir ytterligere forsterkende effekt når de er kjendiser og kjente idrettsutøvere som mange i utgangspunktet har stor tillit til», skriver Mattilsynet i sin kritikk av Vitaepro

Mattilsynet hardt ut mot Vitaepro

«Vi vurderer at mye av markedsføringen spiller på frykten for å ikke kunne være aktiv og for å få problemer med helsen når en blir eldre,» skriver Mattilsynet.

Publisert

Dagens Næringsliv har fått innsyn i dokumenter som viser at Mattilsynet i fjor sommer rettet skarp kritikk mot Vitaepro, ettersom de mener at selskapet spiller på kundenes frykt for å bli eldre.

Tilsynet har tatt en titt på markedsføringen av produktet, og vedtok etter disse undersøkelsen at Vitaepro måtte fjerne påstander som gir inntrykk av at en kan unngå leddplager ved å spise Vitaepro.

Selskapet er også gitt beskjed om at de må fjerne markedsføring som er villedende og/eller som kan skape frykt og at de må fjerne markedsføring som viser til anbefalinger fra helsepersonell eller personer som blir assosiert med helse.

Gjort noen justeringer

Vitaepro har blant annet blitt frontet av kjendiser som Hilde Gjermundshaug Pedersen, Arne Scheie, Alex Rosén, Lisa Stokke og Åge Hareide.

«Bruk av sannhetsvitner gir ytterligere forsterkende effekt når de er kjendiser og kjente idrettsutøvere som mange i utgangspunktet har stor tillit til. Mange kjenner seg igjen i utfordringene sannhetsvitnene står overfor og ønsket om å være sprek og aktiv. Vi vurderer at mye av markedsføringen spiller på frykten for å ikke kunne være aktiv og for å få problemer med helsen når en blir eldre,» skriver tilsynet.

DN har vært i kontakt med kommunikasjonsrådgiver Kristoffer Barbøl Vikebak i kosttilskuddsselskapet Nutraq, som står bak Vitaepro.

– Vi er et stort profesjonelt selskap som er opptatt av en god dialog med Mattilsynet, og ønsker å være så tydelige og klare i vår kommunikasjon som mulig. Disse vedtakene var en del av Mattilsynets 2020 kampanje blant norske kosttilskuddsdistributører. Vi setter pris på at Mattilsynet har en god oppfølging av bransjen for å sikre en profesjonalitet blant selskapene som selger kosttilskudd, sier han til avisen.

Vikebak forteller DN at de har gjort noen justeringer av markedsføringen, og at de fortsatt er i dialog med tilsynet «for å få en bedre forståelse av deres tolkning av regelverket».

Powered by Labrador CMS