Thea Brodersen oppsummerer hvordan det gikk med markedsføringen da flere influensere skulle starte skjønnhetssalong.

MENINGER:

Denne saken er et godt eksempel på kommunikasjons­svikt og en enorm forbrukermakt

«Hva er det verste som kan skje om pressemeldingen din høres genial ut i hodet, men det skjer noe på vei ut til folket? Litt samme utfall som Nomi Oslo har opplevd den siste tiden.», skriver Thea Brodersen.

Publisert

Torsdag 15. september kom pressemeldingen om at Pia Tjelta, Synnøve Skarbø og Vanessa Rudjord starter skjønnhetsklinikk til 40 millioner kroner Reaksjonene lot ikke vente på seg, og fikk en enorm dekning i mediene.

Jeg har tenkt på alle som offentlig skal mene noe kritikkverdig om saken, ikke nødvendigvis praktiserer gratis markedsføring til det bedre for Nomi Oslo sin butikk, men faktisk til det verre.

Tirsdag kveld dukker det opp et varsel på mobilen min fra Dagens Næringsliv: Vanessa Rudjord, Synnøve Skarbø og Pia Tjelta trekker seg fra Nomi

Den enorme ståheien gjennom helgen, og nå de tre profilene sin exit, er grunnen til at markedskommunikasjon er så viktig å bruke på rett vis.

For markedskommunikasjon kan treffe feil, hvis den ikke er nok tilpasset samfunnets behov i dag.

For hva mente Rudjord egentlig med «passe på at vi eldes som Jaguar E-type og ikke noe fra Rent-A-Wreck»? Hvorfor dukker 60-tallet opp her som konkurrent mot bilutleien Avis sin 'We Try Harder'?

Jeg skal gjøre det klart, at det er en spenstig pressemelding, og riktig nok godt skrevet på bakgrunn av hvordan den skapte enorm dekning i mediene – men all PR er ikke god PR, har vi vel sett.

For en som studerer markedskommunikasjon, synes jeg både pressemeldingen og utviklingen i saken, i tillegg til responsen fra samfunnet har vært underholdende, dessverre.

Jeg har en liten følelse på at kommunikasjonsrådgiver, eller andre i ledelsen for åpningen av Nomi, ikke fikk en rolig helg foran seg.

Under fredagens Dagsnytt 18 rettet medisinsk ansvarlig ved klinikken, Karim Sayed, på misforståelser rundt pressemeldingens uttalelser. Kun enkelte av deres tjenester var kvinnehelse-basert som blant annet hormonbehandling ved overgangsalder/-plager.

Tjenester som rynkebehandling og fillers, var ikke ment under «kvinnehelse»-kategorien. Det er jo bra? Vel, det hjalp ikke stort – skaden på kommunikasjonsblemma var allerede skjedd.

Tid og sted er viktig å vurdere i kommunikasjon; og et marked man skal trå forsiktig i er helsesektoren Norge 2022.

I en enorm kamp om å få mer effektivitet innen forskning, utredning og behandling av sykdommer som blant annet endometriose og adenomyose, velger en skjønnhetsklinikk å lansere en rekke tjenester og kalle det for «å sette kvinnehelse på agendaen».

Da er det ikke rart til at det reageres med sinne.

Likevel i all sinne bestemmer flere sterke aktører å stille klinikken opp mot kvinnehelsekampen, være kreativ og gi et stikk tilbake til klinikken: Farmasiet er et fantastisk eksempel på hva man gjør om man får sitroner innen markedsstrategi; De oppretter rabatt på kvinnehelseprodukter med koden VanessaPiaSynnøve.

God markedskommunikasjon for sårbare temaer, er ikke noe å ta for gitt – det kan bli «blodig» alvor, som vi har sett den siste uken. Der denne saken er et godt eksempel på kommunikasjonssvikt og en enorm forbrukermakt i mine øyne.

Så de har valgt noen spenstige fraser om biler, og tenkt på at deler av virksomheten handler om kvinnehelse – men uten å være konkrete nok på at det kun er to-tre av behandlingene de tilbyr som faktisk kan regnes med å gå under kategorien «kvinnehelse».

Selv om det høres gøy ut å spille på humor, kan nettopp humor i markedskommunikasjon være vanskelig. Selv om du velger deg ut målgruppen «Frognerfrue 50+» vil pressemeldingen likevel ligge tilgjengelige i det offentlig for alle å se, med mindre man finner andre strategier som nyhetsbrev.

For å oppsummere, er det er faktisk en del man kan lære av denne saken;

  1. Tydelighet. Man skal ikke tenke at målgruppen eller resten av befolkningen er for dumme til å forstå, men det kan lønne seg å være tydeligere enn man føler selv.

  2. Tid og sted – god gammel retorikk egentlig.

  3. Humor – ja det er gøy, elsker å bruke humor i markedsføring selv, men noen ganger må du «kill your darlings».

  4. Om du får massiv kritikk fra publikum, kan det være lurt å ta et hint.

Det er ingen skam som kommunikasjonsansvarlig å snu.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS