Arrangørene bak Social Media Days gikk konkurs på vinteren 2022. Nye eiere tok raskt over, men stemningen er nå på frysepunktet internt. Men det blir konferanse i år og.

Full intern konflikt i Social Media Days en uke før konferansen

– Får jeg ikke den informasjonen jeg trenger, så trekker jeg meg. Mine 25 prosent er til salgs, men jeg tror ikke det finnes kjøpere, sier deleier Thor Øistein Kilstad. – Det har vært et fravær av samarbeid, svarer hovedeieren.

Publisert Sist oppdatert

I februar meldte Conventor AS, arrangøren av Social Media Days (SMD) oppbud.

En klassisk koronasak, meldte arbeidende styreformann Thor Øistein Kilstad, til KOM24, tilbake i februar 2021.

Werner Andreassen i Forse Events.

Kort tid etter oppbudet kom Holi AS inn på eiersiden, et selskap som spesialiserer seg på eventproduksjon. Selskapet eier i dag 75 prosent av Social Media Days, og Kilstad eier fortsatt 25 prosent. Det Stavanger baserte eventselskapet Forse Events er medarrangør sammen med Holi.

Et delt eierskap som har bydd på utfordringer.

– Det har gjort det vanskeligere å komme i gang med planleggingen av konferansen, og det har vært et fravær av samarbeid. Jeg skal innrømme at dette har vært vanskelig, og selv om vi kom tregere i gang enn hva som er å foretrekke, har vi landet et knallsterkt program med utrolig flinke foredragsholdere, sier daglig leder i Forse Events, Werner Andreassen, til KOM24.

– Oppriktig bekymret

Styremedlem og eier av Social Media Days med 25 prosent, Thor Øistein Kilstad, sier til KOM24 at han ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen om fraværende samarbeid.

– Det har vært vanskelig å sitte i styret i et selskap uten daglig leder. I tillegg har jeg etterspurt sentral informasjon som jeg enda ikke har fått tilgang på, og dette er grunnen til at jeg ikke har signert årsregnskapet. Og det er helt tydelig at det er to motstridende parter her, men samarbeidet har ikke vært fraværende fra min side, sier Kilstad.

Han forteller også at han vurderer å trekke seg som styremedlem og at hans eierandel er til salgs.

– Får jeg ikke den informasjonen jeg trenger, så trekker jeg meg. Mine 25 prosent er til salgs, men jeg tror ikke det finnes kjøpere.

Kilstad forteller at han er dypt bekymret over økonomien til SMD.

– Jeg er oppriktig bekymret for driften av selskapet, grunnet fullstendig fravær av informasjon og at selskapet ikke har daglig leder. Men jeg håper selvfølgelig det går bra, og at det blir en fin konferanse, avslutter han.

Styreleder i Social Media Days og eier av Holi AS, Magnus Brandsæter, forsikrer alle deltagere om at de kan være trygge på at arrangementet gjennomføres som planlagt både i 2022 og fremover.

– Etter at Holi kom inn som eier styres det mot lønnsomhet i 2022. Vår plan er å utvikle Social Media Days videre som Norges største sosiale medier-konferanse.

Skal bygge opp SMD på nytt

Social Media Days sparkes i gang i Oslo neste uke, og skal ledes av INSJ-grunnlegger Gisle A.G. Agledahl.

Andreassen har jobbet med Social Media Days siden 2014, med unntak av 2020 og 2021.

– Vi har store ambisjoner for konferansen. Selv om det ble en rask avklaring om konferansens fremtid etter oppbudet i fjor, tar det noe tid å bygge opp konferansen på «nytt» igjen.

Han forsikrer at årets konferanse byr på interessante foredragsholdere, spennende tematikk og at konferansen er god valuta. Men at Forse Events og Holi har enda større planer for SMD.

– Vi tror det ligger et enda større potensial her, og det har vi lyst til å utforske og bygge videre på. Denne gangen startet vi med minus i regnskapet, så det er klart at vi må klatre steg for steg. Men vi har stor tro på at vi får til dette.

Tilbake til Colosseum kino

I år er konferansen på Majorstuen og Colosseum kino.

– Det er et flott ærverdig sted som vi tror passer godt til konferansen. Om dette blir en fast venue er vanskelig å si på dette tidspunktet, for dette året har det kun handlet om å få konferansen opp på beina igjen.

Dette blir andre gang konferansen holdes på Colosseum kino. Første gangn var tilbake i 2011 - da konferansen het «Oslo Facebook Event».

Teamet bak årets konferanse har samlet inn innsikt fra tidligere involverte og tilbakemeldinger fra gjester.

– Det er viktig for oss å vite hva som fungerer og hva folk vil ta med tilbake til kontoret. Og flere av tilbakemeldingene har vært at folk synes noe innhold kan bli for likt en salgspresentasjon. Derfor har vi lagt vekt på dette i samtaler med årets foredragsholdere, at man tydelig styrer unna dette.

Powered by Labrador CMS