Da Trude Laberg startet å jobbe i Strawberry Publishing for snart fire år siden var forlagsbransjen relativt ukjent for henne.
Da Trude Laberg startet å jobbe i Strawberry Publishing for snart fire år siden var forlagsbransjen relativt ukjent for henne.

Trude er PR- og kommunikasjonssjef i Strawberry Publishing: – Jeg liker best å tenke muligheter fremfor utfordringer

Bli bedre kjent med PR- og kommunikasjonssjef Trude Laberg i Strawberry Publishing i #MinJobb-spalten.

Publisert Sist oppdatert

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det PR- og kommunikasjonssjef Trude Laberg i Strawberry Publishing som svarer i spalten.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Jeg jobber som PR- og kommunikasjonssjef i Strawberry Publishing og har ansvar for all PR og kommunikasjon i forlaget.

– Hva liker du best med jobben din?

– Min arbeidshverdag er veldig variert. Jeg er heldig som får jobbe med svært dyktige kolleger, forfattere og samarbeidspartnere. Det er ikke hverdagskost og kanskje det jeg liker aller best; At jeg får møte mange forskjellige mennesker og bryne meg på stort og smått hver eneste dag.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Da jeg startet å jobbe i Strawberry Publishing for snart fire år siden var forlagsbransjen relativt ukjent for meg. Men for en bransje! Mulig jeg har vært ekstra heldig som har fått bli med fra start i et forlag som fra dag én har utfordret det etablerte, noe som også har bidratt til at det har vært utrolig gøy å gå på jobb hver eneste dag. Jeg kan faktisk ikke trekke frem noe jeg ikke liker, for jeg liker å jobbe variert og i høyt tempo – og det får jeg muligheten til her.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Fordi kommunikasjon er viktig. Kommunikasjon skaper muligheter, bringer mennesker sammen, løser problemer og sist men ikke mins; man får muligheten til å være med å etablere og skape de gode historiene og sette saker og meninger på dagsorden.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Jeg kunne sikkert ramset opp en lang liste, for det er mange. Men jeg er ikke nødvendigvis alltid så opptatt av hvem. Personlig inspireres jeg mer av sak, god eller dårlig, og hvordan det håndteres. Følger man med på mange nok, i alle mulige bransjer, kan man lære utrolig mye og kanskje også på veien ta med seg noen tips og triks.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Her vil jeg gjerne trekke frem vår nyeste bokdebutant. 24 år gamle Helene Myhre Østervold som i disse dager er aktuell med boka tur-retur Norge med @helenemoo. Måten hun har snakket om, inkludert og markedsført bokutgivelsen i sine kanaler er imponerende. Her snakker vi en avsender med stålkontroll på budskap, formidling, engasjement og merkevare.

– Hva er god kommunikasjon?

– Når man evner å formidle budskap tydelig, konkret, engasjerende og som samtidig bidrar til at man oppnår ønsket resultat – vil jeg si man er godt på vei. Jeg har en tommelfingerregel, å prøve å alltid være i forkant. Det er vel kanskje noe de aller fleste streber etter, og det er ikke alltid det er mulig. Da har jeg lært at des mer innsikt og forståelse man har, og ikke minst evner å ta til seg, er viktige verktøy for hvordan man lykkes med kommunikasjon eksternt men også internt.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Forlagsbransjen er en spennende bransje i stadig utvikling. Nye formater og flater blir tilgjengelig og flere aktører kommer på banen. Jeg liker best å tenke muligheter fremfor utfordringer, og jeg tror det vil ligge mange muligheter i forlagsbransjen fremover – der skal Strawberry Publishing være i førersetet og vi skal fortsette og utfordre det etablerte, vokse videre, løfte frem nye stemmer og være en viktig aktør for litteraturformidling.

Powered by Labrador CMS