– Vinneren bør skamme seg, raser leder i Press - Redd Barna Ungdom, Lea Mariero, om årets Gullbarbie vinner.

Italiensk klesmerke vinner årets Gullbarbie: – Bør skamme seg

– Det er forkastelig at Brandy Melville bruker ungdoms usikkerhet for å tjene penger, sier leder i Press Lea Mariero, om vinneren.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vinneren vinner med god margin, og har sikret som bortimot halvparten av alle årets stemmer. Vi opplever at det har vært stor enighet blant ungdom om de nominerte, og særlig årets vinner, sier leder i Press – Redd Barna Ungdom, Lea Mariero til KOM24.

For en måned siden ble de nominerte til årets Gullbarbie kjent. Og siden 1. februar har norske ungdommer stemt på den aktøren de mener er best på å få ungdom til å føle seg verst.

Det italienske klesmerket Brandy Melville stikker av med seieren, og fikk hele 49,78 prosent av alle stemmene, opplyser Press-lederen til KOM24.

– Brandy Melville bør skamme seg og tenke over budskapet de sender til unge jenter for at de selv skal tjene seg rike. Påvirkningskraften Brandy Melville har til å definere hva som er skjønnhet er skummel, og det blir enda skumlere når vi får vite hva slags holdninger som ligger til grunn for dette. Barn og unge har talt, og det helt nødvendig at de tar Gullbarbie på alvor og begynner å ta ansvar, uttaler Mariero i en pressemelding.

Vinneren ble først kåret på Press – Redd Barna ungdoms Instagramkonto, @pressrbu.

Brandy Melville var nominert sammen med Onlyfans og Protein.no.

Les begrunnelsene for Onlyfans og Protein.no her.

Godt nok grunnlag for ny nominasjon

Klesmerket er den første aktøren som har vært nominert to år på rad. Frem til i år har Press hatt en regel om at en organisasjon ikke kan nomineres flere år på rad, men da de nominerte ble annonsert, mente de at de hadde godt nok grunnlag for å nominere kleskjeden igjen.

I begrunnelsen heter det:

«Brandy Melville er nominert for sin «one size fits all»-policy og deres markedsføring av et ensidig skjønnhets- og kroppsideal. Nylig kom en rapport som viser at selskapets holdninger ikke bare reflekteres i klesstørrelsen de selger. Rapporten avdekket blant annet at ansatte har tatt felles slankekurer før toppsjefer kommer til butikkene, og at det har kommet forespørsler fra sentralt hold om å fjerne mørkhudede kunder fra butikkene. Selskapet diskriminerer både kunder og ansatte, og om du ikke har «riktig» kropp og etnisitet, er du ikke velkommen.»

Fakta om Gullbarbie:

  • I 2021 vant Sophie Elise AS prisen for bedriftens reklame- og annnonseinnlegg som i stor grad spilte på unødvendig seksualisering og kropp.
  • Det er kun årets vinner Brandy Melville som er nominert to år på rad.
  • Bare undertøysmerket Victoria Secret har vunnet prisen to ganger. Det var i 2013 og 2019.
  • I 2011 ble den første vinneren kåret. Det var klesmerket Diesel med kampanjen «Sex Sells», som viste lettkledde mennesker i samleiestillinger på reklameplakatene, som vant.

Se alle vinnerne her.

Kilde: Press

Dette er den tolvte gangen Press – Redd Barna Ungdom deler ut Gullbarbie. Mariero mener det er synd organisasjonen fortsatt må ha kampanjen, men at man vil fortsette med det så lenge det er nødvendig.

– Det er forkastelig at Brandy Melville bruker ungdoms usikkerhet for å tjene penger. Kroppspress og psykisk helse henger sammen. Ungdoms psykiske helse er mye viktigere enn at de ønsker å tjene seg rike. Det er på høy tid at selskapet endrer markedsstrategi, og vi får et lovverk som ivaretar alle barns rettigheter.

Aldri én størrelse som vil passe alle

Press-lederen mener kroppspress ikke bare handler om at ungdom selv må skjerpe seg, men at dette er et strukturelt problem når selskaper som Brandy Melville aktivt går inn for at ungdom skal føle seg usikre på egen kropp for å selge klær.

– Reklame- og mediebransjen lever av at ungdom føler på kroppspress. Gullbarbie er en tydelig beskjed om at ungdom krever endring, sier Mariero.

Press mener Brandy Melville tjener penger på å markedsføre et diskriminerende ideal.

– Problemet er ikke størrelsen de har, problemet er at de bare har en størrelse. Uansett hvilken alder det er snakk om, er det aldri én størrelse som vil passe alle.

Powered by Labrador CMS