Som første sosiale medium har Twitter offentliggjort hvilken effekt tiltakene de gjorde i forbindelse med valget i USA hadde
Som første sosiale medium har Twitter offentliggjort hvilken effekt tiltakene de gjorde i forbindelse med valget i USA hadde

Sosiale medier

Twitter merket 300.000 tweets i forbindelse med USA-valget

Publisert

Som første sosiale medium har Twitter offentliggjort hvilken effekt tiltakene de gjorde i forbindelse med valget i USA hadde.

I perioden 27. oktober til 11. november merket de 300.000 tweets som potensielt usanne eller omdiskuterte. Dette utgjorde 0,2% av alle tweets som omhandlet valget i perioden.

456 tweets ble skjult bak en merkelapp som varslet at innholdet ikke var sant. Disse postene hadde også begrenset mulighet for viral spredning. De kunne siteres, men ikke besvares, likes eller retweetes.

Faksimile av Donald Trumps Twitter-konto
Faksimile av Donald Trumps Twitter-konto

En av de som fikk mange av sine tweets merket var Donald Trump. En opptelling gjort av New York Times fredagen etter valget viste at 34% av Trumps tweets ble merket i perioden. Torsdagen var en av de verste dagene, da halvparten av hans 14 tweets ble merket som usanne.

Siden merkingen ikke ble gjort automatisk tok det ofte noen minutter før tweets ble merket. I følge Twitters undersøkelser så ca. 74% av brukerne disse postene etter at de hadde blitt merket.

Merkingen hadde en tydelig effekt på engasjementet. Merkede tweets ble delt i snitt 29% færre ganger enn tweets som ikke ble merket.

Twitter gjorde en rekke endringer i forbindelse med valget. En av disse var å anbefale brukerne å sitere tweets, altså legge til en egen kommentar om tweeten, i stedet for å retweete uten kommentar. Endringen førte til en generell nedgang i retweets og siteringer på 20%, og reduserte spredningen av usanne påstander. Twitter har derfor besluttet å videreføre denne endringen.

I tillegg til de konkrete tiltakene i perioden rundt valget, var Twitter tidlig ute med å forby politisk reklame. Allerede høsten 2019 stanset de all annonsering med politiske budskap på plattformen for å hindre politiske annonsører fra å spre villedende budskap på plattformen.

Andre endringer hadde mindre virkning, og vil derfor ikke bli videreført.

Twitter lovet å komme med en mer detaljert rapport om alle tiltakene de satt i verk i forbindelse med valget. Denne rapporten vil komme i begynnelsen av neste år.

Powered by Labrador CMS