Maja Folgerø og Snorre Martinsen startet denne sommeren opp sitt eget kommunikasjonsbyrå. Duoen har de siste seks årene jobbet sammen i Pol.
Der mottok de FN-prisen for bærekraftig kommunikasjon to ganger. Nå har de opprettet et byrå som skal ha stort fokus på - nettopp -bærekraft.
– Lage noe som viser hva vi står for
- Hvorfor har dere valgt å starte et nytt byrå?
– Vår styrke er den strategiske kreativiteten. Ved å starte vårt helt eget Bureau får vi nå lov til å komme med de rådene vi virkelig tror på, som det ikke alltid har vært plass til i tradisjonelle byråer, forteller Folgerø.
- Vi ville ut av «reklamesporet», men ikke ut av «kreative ideér»-sporet, sier hun og legger til:
– Vi elsker kommunikasjon og vi elsker å snakke med folk.
Byrået skal ha stort fokus på bærekraft.
- Å bidra til det «grønne skiftet» er noe alle merkevarer og organisasjoner må jobbe med i all overskuelig fremtid. For oss var det en no-brainer da vi startet selv, men vi regner med at mange kommer til å følge etter.
Folgerø tror ikke det blir så stor forskjell å gå fra kreatør til rådgiver.
– Vi har alltid jobbet strategisk, men nå er det vi som har tittelen rundt bordet. Det gjør at kundene slipper å dobbeltsjekke at «han eller hun med dressjakka» er enig med kreatørene.
– Tittelen gir mer selvtillit, og det føles veldig bra.
Folgerø forteller også at de har brukt mye tid på å finne samarbeidspartnere som deler de samme verdiene som dem selv.
- Vi har tatt mange kaffekopper for å finne likesinnede, forteller hun.
Vi har tatt mange kaffekopper for å finne likesinnede
Maja Folgerø
– Visjonære på vegne av kundene
Folgerø har bakgrunn som kreatør og tekstforfatter fra BBH i New York, Åkestam Holst i Stockholm og Try i Oslo.
Martinsen har vært strateg for Naked Communications, kreativ leder i MK Norway og kreatør og Art Director for Saatchi & Saatchi.
- Hvorfor jobber dere så godt sammen?
– Vi har alltid vært visjonære på vegne av kundene våre, og vi er enige i hva som er en god idé. Derfor gir vi oss ikke før vi har den. Det er det som gjør at man jobber godt sammen. Vi tør å være modige sammen, sier hun.
– Hvor er Bureau om fem år?
–Fem år er fryktelig lenge til, og mye må ha skjedd i verden før det. Jeg håper Bureau har hatt en finger med i flere av de spennende prosessene vi vet kommer, og at vi har bevist at vi tilfører noe nytt, avslutter hun.