Tidligere Pol-duo Maja Folgerø og Snorre Martinsen har startet sitt eget byrå

Nytt «Bureau» på banen:

– Tatt mange kaffekopper for å finne likesinnende

Byrået skal ha et stort fokus på bærekraft.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Maja Folgerø og Snorre Martinsen startet denne sommeren opp sitt eget kommunikasjonsbyrå. Duoen har de siste seks årene jobbet sammen i Pol.

Der mottok de FN-prisen for bærekraftig kommunikasjon to ganger. Nå har de opprettet et byrå som skal ha stort fokus på - nettopp -bærekraft.

– Lage noe som viser hva vi står for

- Hvorfor har dere valgt å starte et nytt byrå?

– Vår styrke er den strategiske kreativiteten. Ved å starte vårt helt eget Bureau får vi nå lov til å komme med de rådene vi virkelig tror på, som det ikke alltid har vært plass til i tradisjonelle byråer, forteller Folgerø.

- Vi ville ut av «reklamesporet», men ikke ut av «kreative ideér»-sporet, sier hun og legger til:

– Vi elsker kommunikasjon og vi elsker å snakke med folk.

Byrået skal ha stort fokus på bærekraft.

- Å bidra til det «grønne skiftet» er noe alle merkevarer og organisasjoner må jobbe med i all overskuelig fremtid. For oss var det en no-brainer da vi startet selv, men vi regner med at mange kommer til å følge etter.

Folgerø tror ikke det blir så stor forskjell å gå fra kreatør til rådgiver.

– Vi har alltid jobbet strategisk, men nå er det vi som har tittelen rundt bordet. Det gjør at kundene slipper å dobbeltsjekke at «han eller hun med dressjakka» er enig med kreatørene.

– Tittelen gir mer selvtillit, og det føles veldig bra.

Folgerø forteller også at de har brukt mye tid på å finne samarbeidspartnere som deler de samme verdiene som dem selv.

- Vi har tatt mange kaffekopper for å finne likesinnede, forteller hun.

Vi har tatt mange kaffekopper for å finne likesinnede

Maja Folgerø

– Visjonære på vegne av kundene

Folgerø har bakgrunn som kreatør og tekstforfatter fra BBH i New York, Åkestam Holst i Stockholm og Try i Oslo.

Martinsen har vært strateg for Naked Communications, kreativ leder i MK Norway og kreatør og Art Director for Saatchi & Saatchi.

- Hvorfor jobber dere så godt sammen?

– Vi har alltid vært visjonære på vegne av kundene våre, og vi er enige i hva som er en god idé. Derfor gir vi oss ikke før vi har den. Det er det som gjør at man jobber godt sammen. Vi tør å være modige sammen, sier hun.

– Hvor er Bureau om fem år?

–Fem år er fryktelig lenge til, og mye må ha skjedd i verden før det. Jeg håper Bureau har hatt en finger med i flere av de spennende prosessene vi vet kommer, og at vi har bevist at vi tilfører noe nytt, avslutter hun.

Nye «Bureau».
Powered by Labrador CMS