Anja Guttorm Graven ser fram til en innholdsrik tid som daglig leder i House of Sápmi.

Anja merket at hun traff en nerve. Nå starter hun kommunikasjons- og PR-byrå

House of Sápmi skal både bidra med samisk kulturforståelse og andre tjenester innenfor kommunikasjon.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Anja Guttorm Graven begynte med å tilby oppdrag innenfor PR og kommunikasjon gjennom sitt enkeltpersonforetak. Med sin samiske bakgrunn og kunnskap om samisk språk og kultur, skjønte hun fort at dette kunne være nyttig for flere.

– Jeg har jobbet med dette en stund, men det er først nå jeg har stiftet et eget AS. House of Sápmi er et samisk kommunikasjons- og PR-byrå, sier Graven til KOM24.

Hun tror at mye av det hun tilbyr mangler i bransjen. Interessen har kommet fra flere hold uten at hun egentlig har markedsført seg noe særlig. Dette mener Graven er en tydelig indikasjon.

– Ja, jeg tror det har vært en mangel på spesielt samisk kulturforståelse. Mange velger kanskje et byrå uten denne forståelsen, selv om de egentlig trenger det. Men jeg tror det ofte blir undervurdert, selv om jeg ser at det finnes et behov for rådgivere innenfor kommunikasjon og PR som kjenner det samiske samfunnet og kulturen der, og som i tillegg kjenner det norske samfunnet.

Det er flere årsaker til denne mangelen, ifølge Graven.

– Det er store kulturforskjeller mellom det samiske og det norske, i tillegg er folket og kulturen i Sápmi veldig mangfoldig og variert. Da er det naturlig at det også vil være et behov for å inneha denne forståelsen for å gjøre en best mulig jobb for kunden. Den vanligste tilbakemeldingen fra de samiske kundene mine er luksusen med at de ikke trenger å forklare så mye, men at vi kan gå rett på sak med selve jobben som skal gjøres. De sier også at de i større grad kan overlate jobben til meg fordi de vet jeg kan de kulturelle kodene. Jeg tror man med dette både bruker ressursene mer effektivt og at resultatet blir bedre. I tillegg er jo samisk et levende språk og det er klart det er en fordel å kunne ha morsmålet som arbeidsspråk.

Lang erfaring

Graven har en bakgrunn fra Handelshøyskolen BI og markedsføringsledelse, der hun spesialiserte seg i strategisk merkevarebygging. Hun har jobbet mye med nettopp dette, og har som gründer tidligere vært innom alle forretningsområdene, sier hun.

– Jeg har hatt flere ulike oppdrag, også innenfor forretningsutvikling og som prosjektleder. Og selv om det samiske er veldig i kjernen av det jeg gjør, så retter jeg meg ikke bare mot samiske bedrifter. For eksempel kan jeg også bidra i større prosjekter der noen av ulike grunner trenger samisk innsikt. I tillegg jobber jeg også rent kommunikasjonsmessig mot bedrifter og organisasjoner generelt. Min ti år lange erfaring innen branding og sosiale medier gjør at jeg også har en del oppdrag der, som ikke har noe med det samiske å gjøre.

Planer for 2022

Graven sier at hun får gode tilbakemeldinger, og at de ofte har flere likhetstrekk.

– Jeg har heller ikke bare jobbet med bedrifter og organisasjoner, men også med offentlige etater. Jeg kjenner det samiske samfunnet veldig godt, og kan også nordsamisk. Kundene ønsker å bruke meg fordi jeg har denne samfunns- og kulturforståelsen som mange andre ikke har.

Hun har foreløpig ikke planer om å ansette noen i House of Sapmi. Likevel ser hun etter samarbeidspartnere fra ulike fagområder i tiden framover.

– Det ser bra ut foreløpig. Nå er det bare meg, men jeg ønsker å samarbeide med andre. Jeg vil blant annet trenge hjelp fra grafisk designer og fotograf. Ved økt oppdragsmengde vil det være naturlig å utvide samarbeid eller ansette.

Powered by Labrador CMS