Egon Holstad og Asbjørn Slettemark tror ikke bråket med Neil Yung vil ha så alt for mye å si for omdømmet til Spotify.

Tror ikke Spotifys omdømme blir påvirket av Joe Rogan-bråket

– At Neil Young forsvinner tror jeg ikke har så enormt masse å si.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Ja, sikkert til en viss grad akkurat nå når det blåser som verst, men jeg tror det skal mer til enn dette for at majoriteten av brukerne går så drastisk til verks at de slutter å bruke tjenesten. Jeg tror folk er mer bedagelige, og mindre prinsippfaste, enn de generelt liker å gi inntrykk av.

Det sier redaktør og skribent i iTromsø, Egon Holstad, til KOM24 på spørsmål om han tror Spotifys omdømme kommer til å bli påvirket av alt bråket med Joe Rogan og Neil Young den siste tiden.

– Hadde ikke bra omdømme fra før

Kjernen i saken har vært at Neil Young har krevd at Spotify fjerner musikken hans – fordi han hevder podkasteren Joe Rogan sprer feilinformasjon via strømmetjenesten.

Joe Rogan er blitt kritisert for å slippe til vaksineskeptiske synspunkter, og for å ha fremmet påstander om at covid-19 kan behandles med parasittmiddelet ivermectin gjennom gjestene han inviterer inn i studio.

Spotify betalte 100 millioner dollar for rettighetene til Rogans podkast i 2020, og den er strømmetjenestens suverent mest populære med over elleve millioner lyttere for hver episode.

Også Joni Mitchells musikk er på vei vekk fra Spotify.

Holstad, som selv har skrevet en kommentar om bråket, tror ikke det kommer til å påvirke strømmetjenestens omdømme i særlig grad.

– Omdømmet til Spotify var jo ikke noe spesielt bra før heller, der eieren er søkkrik, og en majoritet av artistene som er der får småpenger. Alle vet jo at de ikke er UNICEF og Amnesty, men folk liker å strømme musikk, fordi det er enkelt og forholdsvis billig. Og derfor tror jeg de fleste som var kunder der kommer til å fortsette med det, sier han.

Heller ikke Asbjørn Slettemark tror det kommer til å skje så mye.

– Det påvirker omdømmet på et eller annet vis, men hvordan er jeg litt usikker på. Jeg klarer ikke å se at det blir så massivt, mener han.

Lite planlagt utspill

Han peker på at Spotify har en unik posisjon i markedet, så mange velger å bruke strømmetjenesten for de tilbyr tjenester som tilfredsstiller et bredt lyttebehov.

– At Neil Young forsvinner tror jeg ikke har så enormt masse å si, mener han.

Holstad er helt enig. Han mener det hadde vært verre for Spotify om Young ble værende og Rogan forsvant, da sistnevnte har et betydelig antall flere lyttere der enn Neil Young.

– Nå er ikke Neil Young en person med voldsom innflytelse eller appell, slik det var i hans velmaktsdager, men det er viktig å påpeke at det ikke er uvesentlig indieartist fra Bergen vi snakker om her heller, sier han.

Spotifys tall viser at Young har rundt 6,2 millioner lyttere månedlig. De mest spilte sangene hans har flere hundre millioner avspillinger hver.

Slettemark mener at utspillet til Young var såpass lite planlagt og ufokusert at han tror Spotify på sikt har masse å tjene på det, for man da får ryddet opp i innholdspresentasjoner og tilfredsstilt krav som blir stilt til dem.

Spotify har makt

– Young langer ut mot Spotify og rett etterpå anbefaler han folk om å bruke Amazon. Det henger jo ikke på greip. Amazon er en minst like «ond» aktør i den moderne forretningsverden, peker han på.

– Kommer folk til å rømme til Tidal og Apple?

– Tidal og Apple er på et helt annet nivå. De operer på et annet nivå enn Spotify som er en brei, stor leverandør av lyd, sier han.

Slettemark peker på at å fjerne musikken deres i realiteten ikke har noe å si for Young og Mitchell, da de er i slutten av karrierene sine, så dette påvirker ikke lommeboken deres i nevneverdig grad.

– Men de fleste som i ferd med å etablere seg og i ferd med å slå gjennom har ikke sjanse til å tenke i samme baner som Young. Det første bookingagenter ser på er antall avspillinger på Spotify. De fleste artister er avhengig av å vise til strømmetall, sier han.

Holstad peker også på at de andre aktørene ikke akkurat er the good guys heller.

– Akkurat nå står vel flere av de andre litt høyere i kurs, men jeg hadde ikke latt eierne av verken TIDAL, Apple eller Coca-Cola passe barna mine, selv om jeg bruker produktene deres. Jeg har heller ikke slettet Spotify-appen. Katalogen til Neil Young har jeg dessuten god tilgang til, så akkurat dette går også bra, sier han.

Young og Rogan sammen?

Holstad synes det er viktig at man ikke gjør dette til en debatt om «no platforming», «cancel culture» og hvorvidt det er ytringsfrihet eller ikke.

– Spotify bestemmer selv hva de vil tilby av strømmetjenester, Neil Young bestemmer selv hvem han vil assosieres med og lytterne bestemmer hvilken eller hvilke strømmetjenester de ønsker å bruke. Så kan man heller diskutere etikk og prinsipper, sier han.

Slettemark peker på at Rogan er den største brikken i en stor podkast-satsing for Spotify, mens Young bare er en musiker blant mange. Han avviser ikke at Young og Mitchell på et tidspunkt kommer tilbake til strømmetjenesten.

– Men hva tror du kommer til å skje til sist?

– Det jeg tror kan skje er at Spotify skjerper seg og tar noen grep som Young synes er tilfredsstillende og så kommer han tilbake. Verden er så rar at om tolv måneder er han kanskje gjest hos Rogan, spår Slettemark.

Powered by Labrador CMS