Illustrasjonsfoto podkast.
Illustrasjonsfoto podkast.

Er podkast et fristed for feilinformasjon?

Kan fort bli et fristed for trakassering, feilinformasjon og konspirasjonsteorier.

Publisert

En analyse av 1500 episoder fra 20 av USAs største politiske podkaster viste at halvparten av episodene som ble publisert mellom Joe Bidens valgseier og angrepet på kongressen 6. januar inneholdt feilinformasjon.

Frisone

Mens sosiale medier er utsatt for en storm av kritikk for sin mangel på moderering av innhold, så er podkast-markedet mer eller mindre en frisone, hvor det er få grenser for hva som kan publiseres. Mange av de kontroversielle politiske kommentatorene som er kastet ut av Facebook, Twitter og YouTube fortsetter å spre løgner og konspirasjonsteorier i sine egne podkaster.

En av de mest profilerte, Steve Bannon, ble riktignok kastet ut av Spotify etter å ha oppfordret til halshogging av Anthony Fauci, men podkasten hans er fortsatt tilgjengelig hos Apple og Google. Flere podkaster med løgner og konspirasjonsteorier er slettet fra Google-eide YouTube, men de samme podkastene er tilgjengelig i Googles podkast-app.

Anklaget

Her i Norge er det ikke like skarpe kanter i politikken, men det har vært en rekke tilfeller av personangrep og feilinformasjon i profilerte podkaster. En av de mest populære podkastene, Tusvik & Tønne, har flere ganger blitt anklaget for personangrep. Det samme har profilerte bloggere med populære podkaster.

Podkaster har eksplodert i popularitet de siste årene, og har for mange blitt den nye radioen. Mens radiostasjoner stort sett er redaktørstyrt, er det imidlertid vanskelig å vite hvilke podkaster som er det.

Schibsted har uttalt at podkastene på deres plattform PodMe skal styres etter redaktørplakaten, men de sier samtidig i sine betingelser at de ikke tar ansvar for innholdet i podkaster på plattformen som ikke betegnes som «Premium-podkast».

Fritt fram

De største podkastene i Norge har flere lyttere enn flere radiostasjoner, og innholdet de publiserer får dermed også en betydelig autoritet. Når en del av disse podkastene ikke har noen som står ansvarlig for det de publiserer, kan de fort bli et fristed for trakassering, feilinformasjon og konspirasjonsteorier.

Sosiale medier har, med rette, fått sterk kritikk for å tillate at falske nyheter, konspirasjonsteorier og trakassering har fått spre seg på plattformene. Det har ført til at de har satt inn tiltak og strammet inn på hva de aksepterer av innhold. Samtidig følges de med argusøyne av politikere som ønsker å regulere dem.

For podkast-plattformene, derimot, er det fortsatt fritt fram. På spørsmål fra New York Times om dette svarte Googles Farshad Shadloo at dere podkast-plattform «minner mer om en søkemotor, enn en publiseringsplattform», og at de derfor ikke er ansvarlige for innholdet. Hørt den før?

Powered by Labrador CMS