Alan Sadi (16), Muntaha Dheeg (18), Amed Abdullah (17), Summaya Deria (19) og Enis Idrizi (16), fikk tilbud om praksisplass i Anorak for å lære mer om strategi, innsikt og kreativitetens rolle

Derfor inviterte Anorak fem ungdommer uten kunnskap om den kreative bransjen til praksis

Mener bransjen bør bli bedre på å kommunisere hvordan kreativitet og PR kan utgjøre en forskjell.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I desember fikk Alan Sadi (16), Muntaha Dheeg (18), Amed Abdullah (17), Summaya Deria (19) og Enis Idrizi (16), tilbud om praksisplass i byrået for å lære mer om strategi, innsikt og kreativitetens rolle. Initiativet fikk navnet «50 timer» fordi elevene får femti arbeidstimer med gjengen i Anorak.

Essensielt

– Vi lever i en tid med store skifter og vi som fellesskap står ovenfor store oppgaver. Som kommunikatører har rollen vår aldri vært viktigere, samtidig som vi sitter med en enorm definisjonsmakt. Derfor er det essensielt at vi som bransje i større grad speiler samfunnet rundt oss, sier byråleder i Anorak, Torgeir Verdal, om grunnen til at Anorak åpnet dørene for videregåendeelever.

Elevene var deltakere i jobbprogrammet «Jobbsmak», i regi av Utekontakten Bydel Bjerke. Programmet har som hensikt å hjelpe ungdommer som ønsker seg arbeidserfaring inn i arbeidslivet.

– Jeg visste ikke så mye om bransjen fra før. Det var veldig spennende og nytt og fikk meg til å tenke på nye måter, utenfor boksen. Ingen ideer var for dumme, og jo mer annerledes de var, jo bedre var det, forteller Muntaha Dheeg, en av deltakerne i programmet.

Vierdal mener tiltak som dette er veien å gå for å sikre at bransjen får et bredt tilfang av gode kommunikatører med ulik bakgrunn. Bransjen bør bli bedre på å kommunisere hvordan kreativitet og PR kan utgjøre en forskjell, mener han.

Kan bryte gjennom likegyldighet

– Med kreativitet har vi gang på gang bevist at vi kan bryte gjennom likegyldigheten og bidra til å endre holdninger, atferd og gi livets rett til nye ideer og oppgaver. Men vi har også en viktig kommunikasjonssoppgave inn mot fremtidige kolleger. For oss har det i denne omgang vært å henvende seg til de som ikke nødvendigvis tenker at kreativ bransje er en vei å gå. Vi ønsker å bidra til at de forstår at de har stor samfunnsverdi i de kreative fagene, sier han.

Elevene fikk betalt av Utekontakten Bydel Bjerke mens de var med på prosjektet.

Dette er en av skissene på arbeid som studentene leverte etter ferdig praksis.

Sebastian Pandonis og Sollin Sæle jobber begge som kreatører i Anorak, og var to av initiativtakerne bak «50 timer». Begge har mange lovord om tiltaket.

– Det er ikke til å komme unna at vi i den kreative bransjen ofte er litt like hverandre. Samtidig er bransjen vår helt avhengig av menings- og erfaringsmangfold. Det fører til beviselig bedre resultater, og forskning tyder på at arbeidsgrupper som er satt sammen av folk fra forskjellige steder og bakgrunner, gir flere og bedre idéer, og bedre økonomi for alle, sier Sæle og understreker at det ikke nødvendigvis blir lettere å jobbe på denne måten, men at det fører til bedre sluttresultater.

Vil ha med flere byråer

Anorak forbereder seg nå på å ta imot en ny gruppe studenter som skal prøve seg som reklamekreatører. Det vil skje i løpet av våren.

Byråleder Vierdal er fast bestemt på at Anorak alene ikke vil kunne skape den endringen som trengs. Det må et bransjeinitiativ til for at tiltak som «50 timer» overhodet skal ha kraft til å flytte normer, mener han.

– Vi må ha med hele bransjen, og vi deler gjerne læring rundt prosjektet med andre aktører som har lyst til å gjøre det samme. I første runde kunne vi ønske fem studenter velkommen, men søknadsbunken var stor. Hvis det er flere byråer som vil være med og ta imot studenter, så vil nok det glede mange, avslutter Vierdal.

Powered by Labrador CMS