Markedssjef i Lyko Aleksandra Dybdal-Holthe (bakerst), og Influencer Coordinator Silje Jahren.

Slik jakter Lyko influensere

Den svenske skjønnhetsspesialisten har en egen Influenser-avdeling som stadig leter etter nye mikro-profiler.

Publisert

I et halvt år har Silje Jahren jobbet som Influencer Coordinator i Lyko. Arbeidsdagen består blant annet av kontakt med samarbeidspartnere og scouting.

– Vi jakter alltid etter nye influensere på de ulike plattformene. Det er det vi kaller scouting, forteller Jahren til KOM24.

Den svenske skjønnhetskjeden Lyko som startet storsatsingen i Norge høsten 2018, baserer mye av sin markedsføring på samarbeid med influensere.

– Både på et mikro- og makronivå, sier Markedssjef i Lyko Aleksandra Dybdal-Holthe til KOM24.

Legger ingen føringer

Skjønnhetsspesialisten er tilknyttet flere kjente ambassadører i Norge. Blant dem VG-profilene Morten Hegseth og Vegard Harm, treningsinfluenser Jørgine Vasstrand, også kjent som Funkygine, Tone Damli og Iselin Guttormsen. Det siste store samarbeidet var med Leah Behn i anledning sminkeinspirasjon til 17. mai.

– På makronivå handler det om hvor mange følgere de når ut til og at profilen deres i seg selv er en egen markedsføringskanal. Og på mikronivå handler det mer om å teste ut hva som funker i deres kanal, og gi hver enkelt influenser frihet til å leke seg. Skjønnhet skal være gøy og det må ikke være «perfekt». Vi ønsker å være morsomme, lekne og vise at skjønnhet er gøy i alle våre samarbeid, uansett følgerantall eller type influenser.

I Norge har kjeden cirka 150 samarbeid hver måned, og hver ambassadør har en individuell kontrakt.

– Vi finner veien sammen med influenseren, og for oss er det viktig å ikke legge noen føringer eller bånd på dem. Skal innholdet være troverdig trenger vi ærlige meninger og vi må la deres personlighet skinne mest mulig. Vi forteller de ikke at produktene våre skal ha positiv omtale. For oss er det vel så verdifullt med deres personlige mening og oppfattelse av produktene.

Funkygines Instagram-innlegg fra i fjor, da barna hennes sminket henne, er ett av de innleggene som hadde størst engasjement og rekkevidde blant norske influensere i fjor.

– Det er et prakteksempel på den friheten vi ønsker at alle våre influensere skal ha. Vi ønsker at de kommer med egne forslag, fordi det er de som kjenner sine følgere best.

Ønsker transparent kommunikasjon

Under omtale av produktinfo har Lyko.no begynt med såkalte «Mest hjelpsomme»-omtaler. Både om det er positive eller negative omtaler fra verifiserte kjøpere.

– Slik ønsker vi å være transparent i all vår kommunikasjon. Om vi ikke hadde ønsket disse ærlige tilbakemeldingene eller ikke åpner for at influenserne våre skal få være ærlige, så kunne vi brukt tradisjonelle medier alene der vi selv bestemmer budskapet.

Lyko satser stort i store format og bred markedsføring som TV, utendørsreklame og sponsorater. Dette for å nå ut til så mange som mulig, øke kjennskap og styrke merkevaren.

– Samtidig legger vi også mye ressurser i mer målrettet markedsføring, som for eksempel podkast og influensere. Til forskjell fra tradisjonell reklame hvor målet er å nå ut til så mange som mulig, handler Influenser Marketing mer om å nå ut til den rette målgruppen.

Markedssjefen er tydelig på at full frihet og full kreativitet er oppskriften på godt innhold som øker engasjementet rundt innholdet deres.

– Det er det som fungerer og det er da «magien» skjer. Og dette er viktig i vår influenser markedsføring.

Leter etter «ukjente» profiler

Jahren begynte i Influenser-prosjektet som bare var et prøveprosjekt i starten. Men Lyko så raskt at dette var en avdeling det var behov for.

– Vi har flest mikroinfluensere og det er morsomt å lete etter «ukjente» profiler som vi tror kommer til å vokse på deres respekterende plattformer.

Og Jahren har noen fellesnevnere for de influenserne de som oftest velger.

– I hovedsak ser vi etter mennesker vi kan relatere oss til. Også må de ha en utstråling som representer Lyko, noe som betyr positivitet, lekenhet og ærlighet.

Jahren og influenser-teamet jakter på tvers av alle sosiale medier kanaler. Men tre av de blir mest brukt.

– Det er viktig å ha flere ulike representanter fra de ulike plattformene. Vi ser at Snapchat er en veldig personlig kanal, og Instagram er en kanal hvor folk ofte søker inspirasjon. TikTok vokser stadig i popularitet og kommer nok fortsatt til å være den heiteste kanalen i år.

Powered by Labrador CMS