– Nå går vi mot en utrolig spennende høst med en rekke sterke publikumsfavoritter, som garantert vil samle folk til norske kinoer. Det gir mer eller mindre fulle kinosaler – og ikke minst salg av kinoreklame.

MENINGER:

Reklamebæreren kino er i ferd med å bli friskmeldt

«Kino har startet oppturen og er prosentvinneren i reklamemarkedet.», skriver Salgs- og markedssjef i Media Direct Norge, Christer Solberg.

Publisert

Kino er trolig den mediekanalen som fikk hardest medfart under pandemien. Men nå har vi lagt bak oss første halvår 2022. Kino har startet oppturen og er prosentvinneren i reklamemarkedet. Omsetningen av reklame på kinolerretet har i årets første 6 måneder passert tilsvarende periode for 2019, men vi har fremdeles en vei å gå.

– Vært langt ned i kjelleren

Det har ikke vært mye å rope hurra for under pandemien. Vi lever av å samle folk til norske kinosaler. Smittesituasjonen og påfølgende restriksjoner har vært krise for kinoer og alle som elsker film rundt om i landet.

Kombinasjonen mangel på attraktive filmer og smittevern gjorde sitt til at vi som bransje har vært langt ned i kjelleren. Og der ble vi en god stund. Men nå er vi på vei opp. Ikke helt der vi skal være ennå – rent besøksmessig, men kino er virkelig på gang.

Hittil i år har vi hatt en del godbiter som har trukket publikum tilbake til kinosalene blant annet «Spiderman» og «Top Gun» har spilt for fulle hus. Vi fikk et lite tomrom da «Kampen om Narvik» ble flyttet pga. krigen i Ukraina, men nå har vi «Jurassic World», Baz Luhrmanns fantastiske «Elvis», og familiens favoritt «Minions» på vei, noe som vil by på strålende underholdning for enhver smak. Og til høsten venter en film-lineup vi sjelden har sett maken til.

Prosent-vinneren i reklamemarkedet

Vi i MDN er størst i Norge på salg av kinoreklame. Vi lever av attraktivt innhold. På grunn av pandemien ble mange filminnspillinger stoppet – og filmer holdt på vent. Nå går vi mot en utrolig spennende høst med en rekke sterke publikumsfavoritter, som garantert vil samle folk til norske kinoer. Det gir mer eller mindre fulle kinosaler – og ikke minst salg av kinoreklame.

I år er kino prosent-vinneren i det norske reklamemarkedet. Ifølge Mediebarometeret til Mediebyråforeningen for mai måned har kino en akkumulert oppgang på hele 340,8 prosent i årets fem første måneder. Imidlertid må det sies at vi sammenligner oss med et elendig første halvår i 2021. Prosenten er fin den, men det er ikke prosenter vi lever av.

Til sammenligning kan vi si at reklamemarkedet som helhet, via mediebyråene, var opp med 9,6 prosent etter fem måneder av 2022. Da er snaue 350 prosent opp for vår kinokanal et fint prosenttall å vise til. Som nevnt, ligger vi foran 2019 YTD, og med de positive signalene som foreligger ser det ut til at 2022 skal bli et nytt rekordår for kinoreklame.

Første halvår mer enn godkjent

Kino har hatt mange utfordringer tidligere. Det være seg konkurransen med TV, video, DVD, strømmetjenester med flere. Vi har alltid kommet godt igjennom utfordringene. Det er vi på god vei til å gjøre også nå.

I skrivende stund er «Spider-Man: No Way Home» den mest sette filmen på kino i Norge i år med sine 569 254 besøkende. På andreplass i 2022 finner vi «Top Gun: Maverick» med 366 727. «Syng 2» med sine 266 669 besøk er på bronseplassen, i henhold til Filmweb sine lister.

I 2016 hadde kino-Norge et toppår med 13,1 millioner besøkende. I 2020 var vi nede på 4,8 millioner og i fjor på 5,7 millioner besøkende.

I år har vi som mål å passere 10 millioner besøk på norske kinoer. Vi er sterke i troen på at det skal la seg realisere. Med det får vi også levert langt flere hoder til annonsørene.

Reklamebæreren kino er i ferd med å bli friskmeldt. Første halvår er mer enn godkjent. Andre halvår bærer bud om ytterligere sterk fremgang.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS