Etter 13 gode år i Deloitte går til Forsvarsbygg. – Alle byer har et forsvarsbygg som sin viktigste historiske institusjon, enten det er et fort, et tårn eller en festning. Det er dit du går for å forstå hvordan samfunnet har vokst frem til det det er i dag. Det er samfunnets grunnmur.
Etter 13 gode år i Deloitte går til Forsvarsbygg. – Alle byer har et forsvarsbygg som sin viktigste historiske institusjon, enten det er et fort, et tårn eller en festning. Det er dit du går for å forstå hvordan samfunnet har vokst frem til det det er i dag. Det er samfunnets grunnmur.

Frode går fra Deloitte til Forsvarsbygg

– Etter 25 år i rådgivningsbransjen er jeg forhåpentligvis endelig kvalifisert til å ta en rolle med stort samfunnsansvar.

Publisert

Frode Vik Jensen slutter i Deloitte, og går over til Forsvarsbygg. Der går han inn som kommunikasjonsdirektør, og skal inn i ledergruppen.

– Etter 25 år i rådgivningsbransjen, hovedsakelig 13 år i Deloitte og 10 år i Burson-Marsteller før det, er jeg forhåpentligvis endelig kvalifisert til å ta en rolle med stort samfunnsansvar.

Han begynner i sin nye stilling i august.

Samfunnets grunnmur

– Hva skal du jobbe med i den nye jobben?

– Tenk på dette: Alle byer har et forsvarsbygg som sin viktigste historiske institusjon, enten det er et fort, et tårn eller en festning. Det garanterte sikkerhet for innbyggerne, og ga rom for samfunnsutvikling. Det er dit du går som turist, og det er dit du går for å forstå hvordan samfunnet har vokst frem til det det er i dag. Det er samfunnets grunnmur.

Det handler om forsvarsevne, men også om samfunnsutvikling, internasjonalt naboskap og langsiktig forvaltning av ressurser. Det er den samme rollen og det samme samfunnsoppdraget Forsvarsbygg har i dag, selv om infrastrukturen har forandret seg med årene.

– Det er kjempespennende, det er mange flinke folk som jobber med dette i dag, og jeg ser frem til å kunne bidra. Årene i Deloitte har vært en fantastisk reise. Profesjonell tjenesteytende sektor domineres av noen få store internasjonale revisjonsselskaper og konsulentselskaper.

Behov for endring

For 13 år siden var Deloitte bare ett av flere i køen. I dag er Deloitte den klart ledende internasjonale aktøren, med en merkevare som har tatt posisjonen som den sterkeste internasjonale B2B-merkevaren.

– Jeg har fått være med på denne reisen og gitt mitt bidrag i mange spennende prosjekter både i Norge og internasjonalt. Strategien om å bygge en ledende merkevare ble faktisk utviklet på et globalt møte i Oslo for noen år siden, da hele det globale marketing/brand/kommunikasjonsmiljøet i Deloitte var samlet i det den gang nybygde Deloittehuset i Bjørvika, for å legge en virkelig ambisiøs strategi for merkevaren Deloitte.

Det å være så ambisiøs, og så gjennomføre en plan som faktisk lykkes over tid, har vært en svært lærerik og interessant erfaring for Viken. Noe av det mest interessante, men også krevende i Jensens yrke, er behovet for en kombinasjon av endring og stabilitet.

– Hvis vi ser på markedsføring, branding og kommunikasjon som tre beslektede, men likevel litt ulike fagdisipliner, er behovet for endring det første som trer frem. Rask og akselererende teknologiutvikling stiller hele tiden nye krav.

Det en kunne i fjor, kan ikke brukes i år. For å nå resultater må man likevel på samme tid være langsiktig, være helhetlig og tenke lenger frem enn neste halvår. Dette har vært en viktig del av Deloittes suksessformel, og en erfaring Jensen tar med meg videre.

Sommer i Norge

Men først skal Jensen ta en fortjent sommerferie. Han som mange andre skal legge ut på en Norgesferie, og skal blant annet innom Telemark, Setesdal og kanskje en tur over til Ryfylke.

– Vi trives egentlig best hvis vi kan reise opp og ned Helgelandskysten, både ut på øyene og opp på toppene. Det burde holdes hemmelig, men Helgeland er Norges perle! Vi er reisende i innenlandske opplevelser, fjelltopper og sjøliv, avslutter Jensen.

Powered by Labrador CMS