Denne Urban Miners-kampanjen til Nord DDB er nå kåret til en av verdens beste kampanjer.

Nord DDB sikrer seg bronse-løve i Cannes

Tre priser på to dager til Norge. Nord DDB sikret konsernets første løve, tross 30 shortlists.

Publisert Sist oppdatert

– Det er strålende, helt utrolig! 

Det sier en glad Eddie D´Sa i Nord DDB til KOM24 etter at det tirsdag ble klart at de hentet hjem sin første løve fra Cannes siden 2017.

De sikret seg løven for deres Urban Miners-kampanje for Elkjøp.

– Fantastiske kreatører

D´Sa sier at dette viser at hele laget jobbet godt og at det nå betaler seg for dem.

– Hva betyr dette for byrået?

– Det viser at vi har fantastiske kreatører som skaper resultat for kundene, sier han.

Men der Kjetil Try lovet sjampanje og fest i går, går det litt roligere for seg i Cannes. 

– Vi er et hardtarbeidende byrå og har en pitch som skal inn på fredag. Så vi må feire det i august når folk kommer tilbake fra ferie, sier han.

Nord DDB hadde tre shortlist-plasser i Entertaiment for Gaming-klassen, så han innrømmer at han forventet at de sikret seg minst en løve. 

En glad D´Sa kommer og med et vennskapelig stikk til konkurrentene i TRY som stakk av med gull og sølv på mandag.

– TRY er omtrent seks ganger så store som oss, så de må vinne seks ganger så mange løver før det er uavgjort mellom oss, sier han og ler.

– Og det kan du sitere meg på!

– Løste et ekte problem

KOM24 snakket med jurypresidenten i saken og hun skryter av jobben til Nord DDB.

– Det vi elsket med den jobben var at den løste et ekte problem.

Det sier en juryformann Francine Li, Global Head of Marketing for Riot Games til KOM24.

For å oppmuntre flere mennesker til å resirkulere gammel elektronikk, lanserte Elkjøp Nordic en unik nordisk kampanje med navn «Urban Miner», høsten 2022, hvor gamere og andre kunne returnere sine gamle gadgets og få Minecraft-valuta i bytte.

Det er nå altså kåret til en av verdens beste kampanjer og er en av 16 kampanjer fra hele verden som sikret seg en bronse-løve i klassen Entertainment Lions for Gaming. 

– Vi har alle mye teknologi hjemme, jeg tror jeg selv har fem iPhoner som bare ligger der, og de prøvde å oppmuntre folk til å ta den gamle teknologien tilbake. Det var et problem som det var fornuftig at den forhandleren prøvde å løse. Jeg har tidligere snakket om at et av kriteriene for å vinne er at det skal komme de som spiller til gode og det de klarte å gjøre er å gi ekte verdi til spillere som kom med sin gamle teknologi til butikken. Så de inviterte samfunnet inn og de belønnet dem for å delta. Og å gi dem Minecraft-penger oppmuntrer folk til å spille spillet. Så de klarte å knytte hele økosystemet sammen, det var det vi virkelig likte med denne kampanjen, sier Li.

Kjempet om sølvet

Hun sier selv at Nord DDB lenge var med og kjempet om sølvet i klassen.

– Vi diskuterte det flere ganger og det eneste som hindret Nord DDB i å sikre seg sølvet var den store mengden kjempegode kampanjer som vi hadde å velge mellom, sier hun.

Dette er første året det er en egen gaming-klasse i Cannes og det kom inn 609 bidrag fra 47 land som juryen måtte velge mellom. 

– Hvor komplisert er det når det er en klasses første år og dere må sette kravene og standardene?

– Det er et veldig stort ansvar og vi har dobbeltsjekket alt for å være sikre på at signalene vi sender ut er de rette, sier hun.

– Jeg er fornøyd

Det de ser på er om dette er til det positive for de som spiller, om det gir noe ekstra til opplevelsen, forstyrrer merkevaren opplevelsen? 

– Det var noen kampanjer hvor vi virkelig satte pris på det vi så og det var underholdende, men om det forstyrrer spillopplevelsen og det er negativt for de som spiller var vi tydelige på at vi ikke skulle gi dem noen priser. Så det var et stort ansvar, men jeg er fornøyd med de som har fått priser, sier hun.

Nordisk CCO for Nord DDB, Andreas Dahlqvist, sier til KOM24 at dette viser at Oslo-kontoret er friskmeldt etter å ha vært langt nede for bare fire-fem år siden.

– Om du ser på det har Eddie har lykkes med de siste årene, det å få nye kunder og vinne pitcher og utvikle det kreative produktet så de vinner priser; De er på en veldig, bra plass og de står veldig sterkt, sier Dahlqvist til KOM24. 

Han er fornøyd med å se at Nord DDB Oslo sikret byrets første løve i årets Cannes Lions.

Han sier det er veldig gøy å se at de har lyktes fra Norge.

– Vi jobber som en veldig  integrert virksomhet og det er viktig at vi har sterke kreative kontor rundt om. Og det er veldig moro at det kommer fra det norske teamet, sier han.

Han peker på at Cannes er den konkurransen som er høyest rangert av dem alle og sier at det er viktig for dem å tiltrekke seg talent.

– Ser man byråer vinne i Cannes så er det et bevus på at man liker visse typer ideer, sier han.

Til sammen har Nord DDB-konsernet sikret seg 30 shortlist så langt i Cannes Lions 2023.

Han peker og på at det er viktig i et PR-perspektiv fra kundesiden.

– Selv om kunder sier at det ikke er det de titter på først er det en viktig komponent for helheten av et byrå. Og det er viktig for å tiltrekke seg kunder, sier han og fortsetter: 

– Konkurransene er et bevis på at vi er et byrå som holder verdensklasse og konkurrerer med de bete byrå i verden, men når vi setter listen der så tvinger det oss som byrå å finne ideer som holder nivået oppe. 

Powered by Labrador CMS