Peter Schwarz sier han var nødt til å bli beroliget av svarene han fikk da han fikk jobben for å kunne gå rett til myndighetene å selge inn selskapets budskap rundt Russland.
Peter Schwarz sier han var nødt til å bli beroliget av svarene han fikk da han fikk jobben for å kunne gå rett til myndighetene å selge inn selskapets budskap rundt Russland.

Derfor stakk Peter Schwarz fra Hill+Knowlton etter mindre enn ett halvt år

Startet i tysk oljeselskap med russiske minoritetseier og stor aktivitet i Russland omtrent samtidig som Russland gikk til krig mot Ukraina.

Publisert

(STAVANGER): – Det gikk veldig bra i Hill+Knowlton og vi hentet inn flere nye kunder i tiden jeg var der, men så fikk jeg denne henvendelsen, sier Peter Schwarz til KOM24.

– Fy søren liksom

Vi møter han under den gigantiske energimessa ONS i Stavanger for å snakke med han om hvorfor han valgte å begynne som kommunikasjonsdirektør i tyske Wintershall Dea i mars, bare kort tid etter at han hadde hoppet av fra Lyse for å begynne i det som nå heter Hill+Knowlton, på deres kontor i Stavanger.

– Det var trolig mange som satt på utsiden og tenkte at har det skjedd noe, siden du stakk etter så kort tid?

– Det tenkte jeg jo gjennom og, fy søren liksom, slikt passer jo så utrolig dårlig! Men sånn er det noen ganger, man må ta de vanskelige valgene. H+K hadde store planer og vi var på en veldig god kurs, sier han.

– Selvfølgelig, daværende administrerende direktør Henrik Halvorsen var skuffet da jeg kom med denne nyheten. Men jeg måtte ta det som var det rette valget for min del, fortsetter han.

Han sier at det som lokket han tilbake til Wintershall Dea var jobben med å rulle ut selskapets nye strategi om å bli en del av energiomstillingen, med satsing på karbonlagring og hydrogenproduksjon.

– Det kjente jeg at det er jo noe jeg brenner for! sier han.

Spesiell start

Også muligheten for å komme tilbake til et internasjonalt miljø og veldig dyktig kolleger var tiltrekkende for han.

Wintershall Dea er et av de største operatørselskapene, og den nest største gassprodusenten på norsk sokkel.

I Wintershall Dea leder han et kommunikasjonsteam på åtte personer som jobber mye med myndighetskontakt og presse, i tillegg til de mer vanlige tingene som internkommunikasjon, branding, arrangementer og synlighet i sosiale medier.

Men det var likevel en spesiell start for han. Bare en uke før han skulle begynne i jobben hadde Russland invadert Ukraina.

Selskapet hadde stor aktivitet i Russland og samtidig den russiske oligarken Mikhail Fridman som en av medeierne i LetterOne, et selskap som eier 33 prosent i oljeselskapet.

– Hvilke vurderinger gjorde du rundt det da du begynte?

– Du tenker på hva betyr dette for selskapet jeg skal begynne i, hvordan ser framtiden ut, du må tenke gjennom de tingene, sier han.

Første dagen i ny jobb gikk for Schwarz med på å forstå hva selskapet tenkte om situasjonen. Han sier at det da var bra å komme til et selskap som han mener er tro mot egne verdier, som tillit, omtanke og åpenhet, og hvor ledelsen var klar på at det er ikke er noen framtid for selskapet i Russland.

– Vurderte du noen gang å takke nei, for dere har jo en kontroversiell eier?

– Eierskapet var en av de første tingene det ble oppmerksomhet rundt. LetterOne har forsikret oss om er at andelene til Fridman er frosset, ingen sanksjonerte parter har rettigheter til utbytter eller innflytelse i Wintershall Dea.

Rett til myndighetene

Schwarz har tidligere jobbet i det som før fusjonen bare het Wintershall og sier han kjenner majoritetseieren BASF som en ansvarlig og god eier.

– Vissheten om at det var en stor trygg eier og at LetterOne hadde gjort sine tiltak, alle de forsikringene der var også viktige for meg. Det ble også min første oppgave å besøke til myndigheter og samarbeidspartnere for å avklare dette, forteller han.

Da måtte selskapet være helt åpne og transparente om disse forholdene.

Han legger ikke skjul på at det var en av flere kommunikasjonsutfordringer i tiden etter at krigen brøt ut.

Ansatte bidro blant annet med flere tiltak til støtte for Ukraina, og mange spurte internt om hvorfor ikke dette ble løftet frem.

– Kommunikasjonsrådet var at det ble feil å gjøre et stort nummer ut av det i den gitte situasjonen. Det kan lett virke som at en forsøker å renvaske seg gjennom veldedighet, sier han.

Schwarz sier at de heller må gi gode svar på de spørsmålene som kommer, og at det handler om å være åpen.

– Tilbakemelding fra samarbeidspartnere er at de er fornøyd med svarene. Hadde det ikke vært for det hadde jeg sikkert vurdert det annerledes, sier han.

Drillet

Men de vet folk er nysgjerrige og før ONS, der deres stand for øvrig ble kåret til den beste på messen, drillet de folkene sine i hva de skulle svare om de fikk spørsmål om Russland.

– Vi har selvfølgelig et svar vi kan gi på det. Men drillet og drillet, alle har jo et budskap, sier han.

– Men dere har kanskje et mer utfordrende budskap?

– Vi har hatt gjennomgang av spørsmål som kan komme på standen, og om det kommer opp må vi si det som det er. Vi har aktivitet som er fryst og vi kommer ikke til å gi eiendelene våre til det russiske regimet. Og det må understrekes at Wintershall Dea ikke er, og aldri har vært sanksjonert. Det er viktig å si til leverandører og samarbeidspartnere.

Powered by Labrador CMS