Morgan Lillegård i Nofima mener påskekrim er helt ut. Han vil heller se svenske par i midtlivskrisen utfolde seg på skjermen.
Wilhelm Solheim/Nofima
#Påskepraten
– Fakta må vi i vår bransje aldri kødde med
Morgan Lillegård tror fakta og følelser vil prege resten av kommunikasjonsåret vårt.
KOM24 har stilt fem spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om hva de skal gjøre denne påsken, hva de vil anbefale andre å kose seg med denne påsken og hva som er det morsomste de har opplevd på jobben.
I dag er det Morgan Lillegård, kommunikasjonsdirektør i Nofima, som svarer i påskepraten.
– Hva skal du gjøre denne påsken?
– Årets påske blir to-delt; Først blir det litt sykling ved Spanias solkyst mens siste halvdel skal tilbringes i Tromsø. Er solgudene med på laget, blir det skiturer fra Snarbyeidet til Tromsdalen. En fantastisk tur på 30 kilometer med sola i ansiktet hele veien.
– Hvilke serier vil du anbefale andre å konsumere i påsken?
– For meg er påskekrim ut. Nå er det humor og dokumentar som gjelder. Den svenske serien Lust på HBO Max kan anbefales. Svenske par i sånn passe midtlivskrise med en lunefull og god humor. Siste sesong av Drive to Survive på Netflix kan også anbefales. Her kommer vi på innsiden av Formel 1-sirkuset.
- Hva er det morsomste du har opplevd på jobb?
– Stort spørsmål: Kan selvsagt svare at det artigste er å vinne priser for vellykket prosjekter, men jeg vil heller svare at det morsomste på jobb er når vi skaper gode, unike team. Det å skape lag som jobber for hverandre og som drar lasset 100 prosent sammen, er lykke herifra og til månen.
- Hvordan vil du karakterisere kommunikasjonsåret så langt?
– For oss i Nofima har det så langt dreid seg om å få ferdig en ny strategi basert på de strategiske endringene som er vedtatt av styret. Bærekraft skal enda tydeligere fram i vårt arbeid for norsk matindustri. Språkdrakt er også viktig i dette arbeidet.
- Hvordan blir resten av kommunikasjonsåret?
– Fakta og følelser, er mitt svar på spørsmålet. Fakta må vi i vår bransje aldri kødde med. Vi har et stort ansvar på dette området. Deretter gjelder det å legge til litt følelser i måten vi kommuniserer.
Vi forsker for matindustrien. Forskning er selvsagt akademisk forankret, men vi må formidle den på en måte som industrien og leseren skjønner. Da er følelser viktig for å skape en gode tekster.