Trine Fløtre-Gansmoe er digital markedsfører og TikTok-entusiast. Hun lar seg frustrere over det hun mener er dårlig arbeid på TikTok fra norske annonsører.
Trine Fløtre-Gansmoe er digital markedsfører og TikTok-entusiast. Hun lar seg frustrere over det hun mener er dårlig arbeid på TikTok fra norske annonsører.

Mener norske annonsører slurver på TikTok

– For meg er det sløvskap. Jeg velger å tro at brukere av TikTok vet bedre og forventer innhold som er bedre.

Publisert Sist oppdatert

– Lano, BI og Maarud leverer drittdårlig på TikTok og det irriterer meg. De har penger, kunnskap og byrå som bør vite bedre enn å bare trykke ut annonser.

Det sier Trine Fløtre-Gansmoe som er digital markedsfører og TikTok-entusiast. Hun lar seg irritere over det hun mener er slurv fra norske annonsører som prøver seg fram på TikTok og tror at resultatet blir helt annerledes enn den opprinnelige hensikten til annonsørene.

– Fantastisk markedsføringskanal

– Det er en ny kanal, jeg har forståelse for det og at man prøver å få anerkjennelse. Men det er ikke en app for 14-åringer som danser, men i realiteten en fantastisk markedsføringskanal der du kan oppnå så mye. Her har man tilstedeværelse og mulighet for å gjøre en forskjell, men så blir det bare et lillefingerarbeid som kunne blitt bra, sier hun.

Hun drar fram BI som et eksempel på noen som gjør en dårlig jobb på TikTok. Fløtre-Gansmoe peker på at utdanningsinstitusjonen trolig skal nå unge mennesker i alderen 18-25, unge mennesker som er vokst opp med TikTok, kan mediet og stiller krav.

– Og så får de en drittdårlig annonse som ikke passer grafisk inn i formatet en gang. Det er trist, for dette er en kanal som fortjener at folk bruker tid på den, sier hun.

Selv har hun gjort stor suksess på Pintrest og sier at det og er mulig å få god organisk trafikk på TikTok, uten at man må bruke enorme ressurser for å få det til.

– Mot sin hensikt

– Politiet og Redningsselskapet har fått det til og Dyreparken er på vei. Men mange putter bare penger på det og kommer med en story ad som ikke passer inn, som gjerne opprinnelig var laget for Instagram, sier hun og sier at hun håper at brukerne bare swiper forbi når de kommer til de annonsene som er så dårlige.

– For min del virker det mot sin hensikt. Jeg er en aktiv bruker av TikTok. Om jeg skulle tatt etterutdanning, og så den annonsen fra BI, så tenker jeg at de burde vite bedre. Det gir et dårlig inntrykk, mener hun.

Hun drar og fram eksempler fra Lano der halve logoen er utenfor bildet og Maarud som har logoen under call to action-knappen.

– For meg er det sløvskap. Jeg velger å tro at brukere av TikTok vet bedre og forventer innhold som er bedre, sier hun og tror det skaper negativ oppmerksomhet.

Fløtre ber om at annonsørene i det minste bruker maler som passer til formatet, ellers bør de holde seg vekke, mener hun.

– Kanskje du bør sette deg inn i selve kanalen og lære deg hva brukerne vil ha før du kjører ut en annonse. TikTok som kanal har kommet så langt hos den norske forbrukeren at vi som markedsførere må begynne å ta den på alvor. Man må få øynene opp for potensialet, det er enormt, mener hun.

– Vi har testet

Kim Syvaldsen Øren, leder marked og rekruttering heltidsdivisjonen i BI svarer i en e-post via kommunikasjonsrådgiver Henrik Stølen at Tiktok har som alle andre kanaler BI bruker en egenart som krever innsikt, analyse og språktone for å sikre engasjement, kvalitet og ønsket effekt.

– Det samme gjelder format, som ikke er riktig i dette eksempelet som trekkes frem her. Annet materiell vi har benyttet på TikTok er filmer spesiallaget for kanalen og tilpasset alle den spesifikasjoner, skriver han.

Øren forteller at BI har i løpet av høsten og vinteren testet hvordan TikTok fungerer som annonsekanal, og har forsøkt litt ulike uttak for å tilegne seg kunnskap.

– Kanalen er ikke en veldig stor del av vår mediesammensetning for øyeblikket, men den økende brukermassen og populariteten gjør den til et spennende verktøy for å treffe spesielt yngre målgrupper. Så langt er erfaringene veldig positive, forteller han.

– Sikkert mer å lære

Et av de andre selskapene som fikk kritikk er Maarud. Kommunikasjonssjef Cathrine Moksnes svarer for dem.

– Vi har nylig testet ut TikTok i liten skala. Vi er opptatt av å være relevante og det er en kontinuerlig læringsprosess å forstå målgruppen og mediene best mulig. Dersom vi ser at vi ønsker å benytte TikTok som kanal videre så har vi sikkert mer å lære.

Katrin Bjørnstad Kotsbak er markedssjef for blant annet Lano i Orkla-konsernet. Hun skriver i en e-post til KOM24 at de i liten grad bruker TikTok, men for Lano valgte de i høst å ta i bruk TikTok for å skape synlighet på tvers av plattformer og understreke viktigheten av å holde på de gode håndvaskrutinene.

– Budskapet var det velkjente «Vask de henda». Annonsene var formatert på standard Instagram og TikTok skjermstørrelse, og vi har ikke registrert eller fått meldinger om at det var problemer med størrelsen på annonsene. Det er i tilfelle beklagelig, og vi er enig i at det er viktig å ta kanalene man er i på alvor og tilpasse både form og innhold, skriver hun.

Powered by Labrador CMS