Kristian Hvilen i sitt lille krigsrom på Tyholmen kolonial under Arendalsuka.

Rud Pedersen bruker mye penger under Arendalsuka: – Vi har ikke noe valg

– Vår payoff er når vi typisk har et arrangement, så sitter paneldeltakerne og inviterer hverandre til oppfølgingsmøter når de kommer hjem igjen.

Publisert

(ARENDAL): Denne uken har tusenvis av mennesker vært samlet i Arendal. Det har vært kommunikasjonsbyrå, folk som har all slags kjernesaker de kjemper for, journalister, og politikere – for å nevne noen.

Samtidig går samme debatt igjen hvert år: hvor viktig er egentlig Arendalsuka?

Er det bare en sjanse for konsulenteliten fra Oslo til å reise til Sørlandet for å drikke øl og mingle med gamle kjente, eller har det faktisk noen verdi å være der nede?

Vil skape magi i Arendal

Alle kommunikasjonsbyråene fra Oslo er selvsagt på plass, det inkluderer og Rud Pedersen Public Affairs. De er på plass med rundt tjue konsulenter. Og de har en rekke arrangementer for kundene sine.

Det er her byråsjef Kristian Hvilen mener nøkkelen ligger.

– Arendal er ikke den endelige løsningen på alt. Det er viktig, her er det folk, men skal du gjøre det, så skal du gjøre det ordentlig, sier han til KOM24.

Vi møter han og Mona Høvset i lokalet som byrået har åpent hele uken for å kunne samles, ha med seg folk for kjappe møter eller legge planer.

– Noe vi investerer i er dette rommet, det koster et hue og en arm. Det holder vi åpent stort sett hele tiden. Her har vi en åpen møteplass, men det er en investering vi tar, sier han.

Rud Pedersen bruker mye penger på å leie dette rommet under Arendalsuken. Her kan de ha møter og være i fred.

Hvilen er opptatt av at det skal skapes magi i Arendal. Gjør man ikke det har man bommet, mener han.

– Jeg kom nettopp fra et arrangement med gode talere, men det flyttet jo ingenting. Det var veldig hyggelig og velmenende, men det var faste talepunkter levert, sier han.

Hvilen mener at det arrangementet kunne vært jobbet mer med talepunkter, med tematikken, med hele greiene for å gjøre det enda mer interessant.

Dette er målgruppene

– For salen var full av de rette folkene. Men jeg skal vedde en hundrings på at alle som gikk ut av det rommet sammen med meg hadde glemt arrangementet i det de gikk ut, sier han.

Slike arrangementer ønsker han å unngå at de selv lager. Dermed kan det fort bli to-tre måneder med planlegging for å få til det arrangementet de vil for kundene sine.

– Om man er her bare for å være her og har et arrangement for å ha noe, er det nok ikke så viktig med Arendal. Men vår payoff er når vi typisk har et arrangement, så sitter paneldeltakerne og inviterer hverandre til oppfølgingsmøter når de kommer hjem igjen, sier han.

– Da har vi lyktes. Da har du klart å flytte noe eller å skape en mulighet for videre dialog. Om man bare springer til hver sin kant, da har det ikke skjedd noe magi.

Derfor er målet at de må lage et event som folk gidder å komme på. Så enkelt og så vanskelig.

Arrangementene deres har to målgrupper. Den ene er de som sitter i diskusjonen, de skal oppleve at dette gir verdi. Den andre biten er de i salen. Det må være de rette folkene.

– Det er der de to-tre månedene med arbeid kommer inn. Vi må forstå hvordan kan vi flytte noe, sier han.

Kaste glans og løse kriser

Han beskriver sin egen rolle som å kaste glans og løse kriser underveis i Arendalsuka.

Men han avviser at de går rundt og trekker i tråder for kundene sine underveis, men legger ikke skjul på at det blir fort en kaffe eller øl med gamle kollegaer.

– Det er litt av magien ved å være her nede. Om du ikke bruker de mulighetene synker verdien av å være her noe fryktelig, mener han.

– Hadde verden gått videre om dere ikke var i Arendal?

– For et forferdelig spørsmål til en konsulent, sier han lattermildt.

Mona Høvset

– Jeg traff folk i går kveld som ikke hadde en agenda her nede. Det var selvsagt byråfolk. Men ja, verden hadde gått videre om man ikke var her nede, men jeg tror verden hadde blitt litt fattigere, mener Hvilen.

Han kaller Arendalsuka for en sommerleir for elevrådsrepresentanter.

– Det er en verdi av å ha disse møteplassene, og jeg skulle ønske at det var flere av dem. Vi trenger flere, ikke færre. Hjemme i Oslo er du tatt av hverdagshjulet, mener han.

Men han innrømmer at på et eller annet tidspunkt kommer man i en kost/nytte-diskusjon.

– Vi bruker mye penger her nede for vi har ikke noe valg.

– Hvor mye snakker vi?

– Nei, det er statshemmeligheter. Det er en spiral og på et eller annet tidspunkt sitter det en økonomisjef som sier nei. Da er det lurt å tenke i forkant.

Powered by Labrador CMS