Kampanjen fulgte til sammen tolv jenter over to sesonger. Margrethe Meyer Bratt er godt fornøyd med hvor bra de traff.

Slik klarte NTNU å øke andelen jævlig flinke piker med 20 prosent på «mannestudier»

Søkertallene har skutt i været etter at utdanningsinstitusjonen lanserte egen YouTube-serie. Nå vurderer de nye formater.

Publisert

– Jeg er bekymret for framtiden. For det blir flere og flere teknologiarbeidsplasser. Men hvordan få tak i nok folk? Det betyr at vi må ta av begge kjønn, om jentene holder seg unna blir det et problem. Det blir mer og mer teknologi, bare se på hva du omgir deg med i hverdagen. Bare du skal starte gressklipperen din er det teknologi du omgir deg med.

Det sier Margrethe Meyer Bratt, som er seksjonssjef Kommunikasjon og studentrekruttering ved Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk på Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) til KOM24.

Snudde opp ned på planene

Norge blir gjerne regnet som et svært likestilt land der menn og kvinner har de samme mulighetene. Men realiteten er at når det kommer til utdanning og yrkeslivet velger man gjerne tradisjonelt. Kvinner velger gjerne de mer myke fagene og menn velger de tradisjonelt sett mer maskuline fagene.

Dette ville NTNU gjøre noe med. De prøver å få målgruppen, unge kvinner, til å følge deres studenter på YouTube og bli inspirert til å søke teknologiutdanning.

Arbeidet med å få flere kvinner til å søke teknologistudiene begynte før landet ble stengt ned på grunn av covid-pandemien som stengte landet ned. Da pandemien var et faktum tvang det dem til å tenke annerledes.

Og siden de potensielle studentene ikke kunne komme til dem, måtte NTNU komme til dem.

Resultatet ble at de snudde om på et helt rekrutteringskonsept og laget en PR-kampanje med digitalt innhold som målgruppen kan se på telefonen, uansett hvor de er.

Alle kjenner til uttrykket flink pike og serien som de lanserte på YouTube spiller på det og heter jævlig flink.

I serien følger vi hver sesong seks ulike kvinner.

– Vi har fulgt de ett helt semester og får lov til å være flue på veggen. Det begynner med fadderuken og helt til innleveringer av oppgaver. Det handler om å komme ny til NTNU, noen av jentene hadde vi da de tok farvel med foreldrene og flyttet på hybel. Det er og noe ungdommen lurer på, forteller Meyer Bratt.

I sesong to tok de det et skritt lenger og hadde studenter som var litt mer etablert.

Traff målgruppen perfekt

Serien ble en kjempesuksess og har hatt over 141 000 visninger til nå.

– 77 prosent av seerne er 18–24 år og det er 69 prosent av seerne som er kvinner. Så vi har nådd målgruppen, sier hun.

– Etter første sesong satt vi igjen med at vi har laget en serie for jenter som og guttene ser på og finner interessant, sier hun.

Det er Berre film som tar seg av produksjonen. Filmingen blir gjort delvis av studentene selv og delvis av Berre.

– Det er ikke vanskelig å selge et produkt når du har studenter som tror på det og er gode rollemodeller, sier hun

Men en ting er å ha mange seere på nettet. Har de sett det igjen i søkertallene?

– Første året steg andelen kvinner på femårig teknologistudie fra 36,7 til 41,8 prosent ved studiestart. Ved informasjonsteknologi gikk de fra 27,1 til 30 prosent. Det samme på ingeniør. Det viser seg at det nytter å drive med rekruttering. Så skal ikke vi ta æren for dette aleine, samfunnet endrer seg. Men det var litt gøy at det virket da, sier hun fornøyd.

Onsdag denne uken kom søkertallene for neste studieår og de var enda mer oppløftende og viser en vekst på hele 20 prosent kvinner som vil bli ingeniører ved NTNU.

– Men dette er første søkertall, man kan fortsatt gjøre om på prioriteringen. Så de tallene er bare en pekepinn og er ikke helt korrekte enda. Vi vet det først når vi har starttallene, peker hun på.

Frisk pust i hverdagen

Meyer Bratt sier at før de lanserte serien hadde de en diskusjon om hvilke kanaler de skulle fokusere på. Etter et arbeid landet de på at YouTube var den rette kanalen.

– Vi hentet tall fra Ipsos og så at bruken av YouTube og TikTok gikk opp. En av grunnene til det var at når de unge begynte å sitte hjemme begynte de å se mer på YouTube. Vi prøvde å være et friskt pust inn i hverdagen der de er, forklarer hun.

Nå vurderer de å lage en sesong tre. Den kan det godt hende at ikke blir på YouTube, for et annet sosialt medie har meldt sin interesse. Men hvilke det er, vil hun ikke ut med enda.

– Det er en liten hemmelighet, sier hun.

Powered by Labrador CMS