Nora Fikse er utdannet grafisk designer, og jobber nå med å lage GIF-er for ulike merkevarer. Her under Social Media Awards 2021.
Nora Fikse er utdannet grafisk designer, og jobber nå med å lage GIF-er for ulike merkevarer. Her under Social Media Awards 2021.

Noras GIF-er har fått over 50 milliarder visninger: – Det er en morsom måte å markedsføre på

Hvordan kan du bruke GIF-er i din digitale markedsføring? Det vet Nora.

Publisert

– Å bruke giffer - som folk ikke oppfatter som reklame - som en del av markedsføringen kan være veldig smart.

Tirsdag, under Social Media Awards, fortalte Nora Fikse hvordan bedrifter kan bruke nettopp giffer som en del av markedsføringen.

Et levebrød

Første gang hun oppdaget GIF-er var da hun gikk på barneskolen og man kunne hente inn glitrende og fargerike effekter til Piczo, et populært nettsted der man kunne lage sin egen hjemmeside.

Flere år etter det begynner hun å studere grafisk design, og etter fullført utdannelse har hun nå gjort det å produsere GIFs til et levebrød.

– Jeg fant ut hvordan jeg kunne lage mine egne GIFs og lastet dem opp på Giphy.

Giphy er den største GIF-plattformen i verden, som i dag eies av Facebook.

Inne på Giphy kan man se hvor mange ganger de ulike GIF-ene har blitt sett, og Fikse forteller at omtrent én uke etter at hun hadde lastet opp sine første giffer så hadde de blitt sett over én million ganger.

– En million, det må jo bety noe, det må jeg kunne gjøre noe med, forteller hun at hun tenkte i oppstarten.

Tiden gikk og hun fortsatte å lage GIF-er for moro skyld. Etter hvert fikk hun i oppdrag av Giphy å lage noen «stickers».

Så har det ballet på seg og i dag har hun laget giffer for alt fra Kylie Jenner, MTV og Astrid S til Det Norske Teatret, Atea og Ålesund Storsenter.

I dag har Fikses giffer totalt nådd over 50 milliarder visninger.

– Retter fokus mot noe

– Alle GIF-er har en begevelse i seg. Det gjør det veldig iøyenfallende og kan brukes som et hjelpemiddel til å rette fokuset mot noe. Så det å bruke GIF-er, slik som sirkeler, streker eller piler for å fremheve viktig informasjon - som da underbevist sier til den som ser på at dette er det vi vil at du skal få med deg - det kan være veldig lurt.

Hun presenterer et knippe punkter om hva man kan få ut av det å bruke GIF-er som en del av den digital markedsføringen.

For det første mener Fikse at det er en morsom måte å markedsføre noe på.

– Det er en kreativ måte å vise at man følger med i tiden og alle GIF-er «popper» på grunn av bevegelsen. De er lekne og ingen tenker på GIF-er som plagsom reklame, sier hun og legger til:

– Det er så klart mulig å brande de, og gjør man det på en litt diskret og smart måte så er det mulig å få inn ganske mye gratis reklame og frivillig eksponering fra folk i hele verden, ettersom flere kan finne og bruke GIF-ene.

I tillegg kan en bruke GIF-er for å øke engasjementet på sosiale medier.

– Det kan være i forbindelse med konkurranser, quiz eller poller eller det kan være å engasjere fotballsupportere på en kampdag eller informere når kampen starter og så videre. Det er enkel og visuell informasjon.

Hun trekker også frem at bruk av GIF-er kan være fint for å guide følgerne.

– Det er bedre å vise folk tydelig at de skal «swipe up», enn at de skal finne ut av det på egenhånd. Ofte kan de standard knappene og informasjonen bli litt usynelig etterhvert, avslutter «GIF-artisten».

Powered by Labrador CMS