Erik Vigander

Erik Vigander håper han klarer å holde støvet unna tredemøllen i 2023

– Selv om både sykdom og død er bakteppet, er det viktig å ha det gøy og le på jobben.

Publisert

KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det kommunikasjonsdirektør i Helse Bergen, Erik Vigander, som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Familiejul med barn, barnebarn og foreldre. Det blir god mat og god stemning.

Litt jobbing blir det nok også. Aldri helt fri i en beredskapsorganisasjon. Spennende om covid, influensa og RS-virus vil presse kapasiteten og utfordre driften på sykehuset.

– Hva står på middagsbordet på julaften?

– Pinnekjøtt, så klart. Panna cotta med bjørnebær fra hagen til dessert.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Jeg er en sinke på serier, men Yellowstone kan anbefales. En slags Sopranos i moderne western-innpakning. Ellers vil jeg slå et slag for Haukelands egen «Karpodden» -en podcast om blodårer. Kan spesielt anbefale bonus-episoden om hvordan julematen egentlig påvirker oss innvendig.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Intern og ekstern kommunikasjon på et stort sykehus som Haukeland byr på morsomme og spennende oppgaver hver eneste dag. Selv om både sykdom og død er bakteppet, er det viktig å ha det gøy og le på jobben.

På privaten har det vært morsomt å bli bestefar. Da jeg og fire kompiser utkledd som Village People åpnet reunion-festen for Russ87 med YMCA-show, var også ganske morsomt.

– Hvilke tre bransjeuttrykk er du mest lei av, og hvilke tre tror du vil prege 2023?

– Jeg synes det har gått litt inflasjon i «Digitalisering» og «bærekraft». Begge deler er selvsagt helt essensielt, men man må fylle det med konkret innhold. Hvis ikke blir det bare honnør-uttrykk og festtaler. Er redd uttrykk som begynner med «ned» vil prege også kommunikasjonsbransjen: nedgang, nedskjæringer og nedbemanning.

– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2023?

– Pandemien viste hvor viktig god interninfo er. Ledelsen må «få med seg garderoben» og bygge en kultur for deling og involvering. Det er mye sant i den gamle læresetningen «if you take care of the inside, the inside will take care of the outside».

Nye digitale verktøy gir nye muligheter for intern informasjon, samhandling og kulturbygging.

– Hva er ditt nyttårsforsett?

– Ingen tilhenger av sesongbetonte forsetter. Har et kontinuerlig mål om å se og løfte de rundt meg, både ansatte, kolleger, venner og familie - hele året. Og fortsette å holde støvet unna tredemøllen i kjelleren.

Powered by Labrador CMS