Fra venstre: Siri Platou (direktør for innhold og sosiale medier), Karoline Nybakk (viseadministrerende i Publicis Kitchen) og Marita Bjørnestad Myrseth (head of digital operations i Starcom)

Slik er status på lønn og likestilling hos Publicis

Andelen kvinner i byrået har økt med fire prosent siden 2022.

Publisert

På kvinnedagen deler byrået Publicis tall på lønn og likestilling mellom kvinner og menn.

Tallene viser blant annet at selskapet har 58 prosent kvinner og 42 prosent menn, og at andelen kvinner har gått opp med fire prosent siden 2022, skriver de på sin hjemmeside.

Videre skriver de at det er en overvekt av kvinner i junior- og spesialiststillinger, der andelen varierer mellom 61 prosent og 79 prosent. Slik var det også i 2023.

Menn tjener i gjennomsnitt 15 prosent mer enn kvinner i byrået. Dette er høyere enn gjennomsnittet i privat sektor i Norge generelt, der menn tjener 9,54 prosent mer enn kvinner.

Publicis har en overvekt av menn med høy senioritet og lang erfaring i selskapet, og en forholdsvis overvekt av kvinner i juniorstillinger, skriver de.

Samtidig kan de melde om at 16 av 30 ledere i selskapet er kvinner. Her har de gått opp med 1,5 prosent sammenlignet med i fjor.

Andelen kvinner i byrået som er representert i ledergruppa  er på 33 prosent. Dette tyder på at kvinner er godt representert i mellomledelse, og svakere representert i toppledelse hos, skriver de.

For å sikre god kjønnsbalanse mellom menn og kvinner, søker de aktivt etter mannlige kandidater til junior- og spesialiststillinger, opplyser de. De har også et mål om å rekruttere, beholde og utvikle flere kvinnelige ledere.

Powered by Labrador CMS