Morgenstern bryter loven om kjønnsbalanse Et styre som ikke oppfyller lovkravet til kjønnsbalanse, kan ikke fatte gyldige vedtak – og i ytterste konsekvens føre til tvangsoppløsning. Nesten ett år etter fristen bryter reklamebyrået fortsatt loven, men lover å rydde opp før jul.
Overveldende mannsdominans i byråstyrene: – Det står ganske dårlig til Flere byråer risikerer å ende opp med «tantestyrer», advarer forsker. For selv om kravet om kjønnsbalanse gjelder, er det ikke sikkert endringen blir på annet enn papiret.
Bransjen leter etter kompetansen som allerede finnes på huset «KOM24s gjennomgang av byrå-styrene er dyster lesning, men løsningen er enklere enn mange tror. Som 34-årig ansattrepresentant ser jeg at bransjen leter etter kompetanse de allerede har», skriver Suad Jama i dette innlegget.
71 av 106 styremedlemmer er menn En gjennomgang av 25 av landets største reklame- og PR-byråer viser at bransjen henger langt etter lovkravene om kjønnsbalanse. Hos flere er styrerommene fortsatt rene mannsklubber.
Kvinner har tatt styringen i TRY – men lønnsgapet vokser TRY har flere kvinner enn menn både blant ansatte og ledere. Men bak suksesshistorien om kjønnsbalanse skjuler det seg fortsatt tydelige lønnsforskjeller.
Får stadig flere kvinner – men mennene tjener likevel langt mer – Tallene vi legger frem bekrefter at vi har kommet et godt stykke på vei.
Sju av ti talspersoner er menn – Utviklingen går absolutt ikke i riktig retning – Fordelingen er deprimerende.
Så mye mindre tjener kvinner i norske byråer Nylig ble det kjent at kvinner har 78 prosent av lønnen til menn i WAL.. En undersøkelse viser at det er ganske vanlig at kvinner tjener dårligere i norsk byråbransje.
WiLD Norway og First House inngår partnerskap Skal samarbeide for økt kvinneandel i ledelse, styrer og gründerbedrifter i helsenæringen.
Slik er status på lønn og likestilling hos Publicis Andelen kvinner i byrået har økt med fire prosent siden 2022.
Det nytter ikke å kvotere, hvis damene takker nei «En fersk analyse fra Retriever viser at bare én av tre mediekilder er en kvinne. Det er lett å skylde på redaksjonene, men sannheten er at kvinnelige kilder oftere takker nei. », skriver Guro Lindebjerg og Maren Bækkelund Ellingsen i dette innlegget.