Under foredraget holdt av innholds- og utviklingssjef i Acast, Stine Stangnes Tellefsen, ga hun gode råd for hvordan man kan ta i bruk podkast som et formidlingsverktøy.
Under foredraget holdt av innholds- og utviklingssjef i Acast, Stine Stangnes Tellefsen, ga hun gode råd for hvordan man kan ta i bruk podkast som et formidlingsverktøy.

Lydens gullalder, hvordan kan din bedrift ta i bruk podkast

– Er målet å skape kjennskap til en merkevare, kan dere gi lytterne muligheten til å bli kjent med merkevaren på en underholdene og informativ måte.

Publisert Sist oppdatert

De Nordiske Mediedagene er fullt i gang, og et av dagens foredrag ble holdt av innholds- og utviklingssjef i Acast, Stine Stangnes Tellefsen. I foredraget ga hun gode tips til bedrifter som ønsker å bruke podkast som formidlingsplattform.

Acast er verdens største podkast-selskap med over 300 ansatte, som jobber blant annet sammen med Schibsted, Plan B og Dagens Næringsliv.

- Podkast er lydens gullalder. Schibsted investerer store summer i podkastprofiler, Spotify og Apple investerer også store beløp for å konkurrere om lytterne, fortalte Tellefsen.

Intimt medie

I andre store medier i dag som TikTok og Instagram er det fokus på levende bilder, likes og varsel. Podkast derimot, har kun fokus på lyd. Tellefsen forklarer det som historiefortelling på sitt reneste.

Hun beskrive podkast som et intimt medie, da det «bokstavelig talt» går rett inn i hodet til lytteren. I en undersøkelse utført av Kantar fant de ut at 45 prosent av alle nordmenn hører på podkast minst en gang i måneden.

Hvordan kan din bedrift benytte seg av podkastmediet? Da kan det være lurt å stille seg noen spørsmål:

– Har dere uutnyttet innhold, har dere mennesker som brenner for å få dette ut, eller har dere noen målgrupper som dere ønsker å nå, men som er vanskelig å få tak på?

«Nerd» løs

For å skape en podkast som formidler bedriftens budskap, foreslår Tellefsen at episodene gir lytterne et innblikk i hva som skjer bak arbeidsprosesser eller hvordan bedriften går frem for å finne innhold.

– Dette kan bidra til å skape engasjement og innsikt hos lytterne. Om du jobber i en bedrift som har en unik kompetanse, er dette innhold vi ser fungere godt i podkastformat.

Gjennom korte og enkle episoder kan bedriften introduserer sin kompetanse for et nytt publikum på en engasjerende og lett måte. Eller så kan de lage en hel podkast hvor en kan «nerde» løs over flere timer i flere episoder.

– Er målet å skape kjennskap til en merkevare, kan dere gi lytterne muligheten til å bli kjent med merkevaren på en underholdene og informativ måte. Bertel O. Steen har nylig gjort dette. De har en komiker og en ekspert som programledere for podkasten, også inviterer de kjente mennesker inn for å diskutere bil i seksti minutter.

Eksempelet nevner hun som et helt unikt podkastformatet. Fordi podkasten deres blir presentert på en ny måte, åpner det en dør for en helt ny målgruppe.

– Lytteren har selv valgt innholdet de hører på, og du har deres fulle oppmerksomhet.

Powered by Labrador CMS