Nofimas kommunikasjonsdirektr Morgan Lillegrd utenfor Ocean Cluster House i Reykjavik, Island.
Nofimas kommunikasjonsdirektr Morgan Lillegrd utenfor Ocean Cluster House i Reykjavik, Island.

Mener Clubhouse-hypen er over: Legger ned satsingen

– Personlig tror jeg det hele var et blaff, men vi skal alltid være på tå hev for nye muligheter.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Morgan Lillegård, kommunikasjonsdirektør i NoFima til KOM24.

De hev seg i vinter på Clubhouse-bølgen, men har nå bestemt seg for å droppe hele satsingen.

– Vi bestemte oss tidlig for at vi ville prøve, det er viktig å følge med og teste ut, sier han.

– Lettere å få det til med podcast

Nofima er et matforskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien. 18. mars hadde de første sending på Clubhouse. De la vekt på å ha gode sendinger med relevante folk på scenen og de inviterte folk i salen til å stille spørsmål.

De ble aldri noen gigant på Clubhouse, men hadde rundt 100 personer inne på det meste, men mot slutten gikk det fort nedover.

– På siste runden hadde vi 20 i salen og fem på scenen, da begynner kost/nytte å bli dårlig, mener han.

Totalt endte de med seks sendinger på Clubhouse.

– Vi har en podcast òg, det er lettere å få gode navn til å stille der, mener han.

Der når de og ut til flere. I snitt har de 2-300 lyttere på podcasten og på det meste har de hatt rundt 1000 lyttere.

– Kan noe av årsaken være at det dere formidler ikke passer i formatet til Clubhouse?

– Ja, det kan det være. Men vi prøvde vi å ikke være for snevre, men holde det folkelig. Det skulle ikke bli forskningsprat for forskere, men for allmennheten, sier han.

Clubhouse-ekspert: – Hypen er definitivt over

Han sier de har lært mye av å være på Clubhouse og de følger med for å se om for eksempel Twitter sin variant, Spaces, kan være noe for de.

Kanskje Norges største Clubhouse-fan, Astrid Valen-Utvik sier at hun merker at det er mindre aktivitet på Clubhouse nå enn for bare noen måneder siden.

– Den umiddelbare nysgjerrigheten og hypen er definitivt over, om det betyr døden for Clubhouse, vet jeg ikke, sier hun til KOM24.

Hun sier man har mindre effekt av å være på Clubhouse nå enn i begynnelsen da det hele tok av, for folk bruker ikke app-en like mye som før.

– Det som fortsatt kan være noe med magien av flaten, det å snakke sammen live, den er der fortsatt. Når jeg bruker tid der kan jeg komme over ting som er helt magisk, sier hun.

Hun mener det er en helt naturlig utvikling i livsløpet til en plattform, der alt er superinteressant i begynnelsen og etter hvert så blir man seg mer bevist på bruken.

Astrid Valen-Utvik er enig i at Clubhouse-hypen er over, men mener fortsatt mulighetene er store der.
Astrid Valen-Utvik er enig i at Clubhouse-hypen er over, men mener fortsatt mulighetene er store der.

Selv bruker hun Clubhouse mye mindre nå enn i begynnelsen.

Står og faller på Android

– Mye mindre, men mer bevisst. Jeg får opp varslinger på rom, men det kommer og an på andre ting ellers i livet. Jeg har mitt faste rom en gang i uken og jeg kan utvide det. Men det er ikke så tilfeldig lenger når jeg bruker Clubhouse, sier hun.

Framtiden til Clubhouse mener hun er avhengig av hva Facebook, Twitter og Instagram gjør, kommer de til å ta sin posisjon i markedet. Men det er en annen ting hun mener er minst like viktig.

– Det står og faller på at de får inn Android-brukerne. De har så vidt begynt testingen av det. Om de løfter plattformen til nye høyder og vekker liv i den igjen, gjenstår å se, sier hun.

Powered by Labrador CMS