Morgenstern etter mediestormen: – Vi ønsket oppmerksomhet, men ikke slik
Byråleder Camilla Kim Kielland i Morgenstern svarer på kritikken etter at byrået utviklet ideen bak Aschehougs omstridte stunt.
Etter at både Aftenposten og VG har avpublisert samlivsspalter skrevet på falske premisser, får byrået bak prosjektet kraftig kritikk.
Som KOM24 kunne avsløre i går kveld, er det reklamebyrået Morgenstern som står bak stuntet.
Byrået utviklet ideen sammen med Aschehoug som et ledd i lanseringen av Helga Flatlands nye roman.
– Ønsket oppmerksomhet
– Selv om vi ønsket oppmerksomhet, så er dimensjoneringen av oppmerksomheten som har kommet betydelig større enn ventet. Målet var aldri å undergrave mediene og tilliten til disse, som er enormt viktig, skriver byråleder Camilla Kim Kielland til KOM24.
Hun forklarer at det nettopp var derfor samlivsspaltene ble valgt som arena.
– Det er ikke journalistikk, selv om vi selvsagt er klar over at de også er en del av de redaktørstyrte medienes innhold.
Morgenstern-sjefen skriver videre at hensikten var å skape oppmerksomhet rundt Helga Flatlands nye bok.
– Selv om karakterene i boken er fiktive, er problemene de har reelle og gjenkjennbare for mange – som også er årsaken til at samlivsterapeutene faktisk valgte å publisere dem. Nettopp gjenkjennbarhet er også årsaken til at samlivsterapeut-spaltene eksisterer.
– Leit, men forståelig
Kielland sier hun forstår reaksjonene som har kommet fra Aftenposten og VG, men stiller spørsmål ved om tilliten til mediene som helhet står i fare.
– Vi synes det er leit at de berørte mediene reagerer som de har gjort, men har selvsagt forståelse for at de gjør det. Samtidig er jeg usikker på om dette bidrar til å svekke tilliten til mediene totalt sett – at det er å gi kampanjen vel mye makt, skriver hun.
Hun peker på at debatten som har oppstått også kan ha en positiv side.
– I ytterste konsekvens kan det kanskje bidra til å svekke tilliten til samlivsspaltene, noe som selvsagt også er uheldig. Men om så er tilfelle, hadde det jo kanskje vært nyttig med en debatt og transparens rundt hvordan nettopp terapeutene vurderer innholdet de mottar fra sine anonyme lesere, skriver Kielland.
Morgenstern-byrålederen understreker at byrået støtter forlagets tidligere uttalelser.
– Utover dette stiller vi oss bak det Aschehoug har uttalt i ulike kanaler de siste par dagene, da det er de som er avsender av denne kampanjen, avslutter Kielland.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no