Gard Steiro, sjefredaktør i VG. Avisen ble lurt av Aschehoug – og av sitt eget reklamebyrå, Morgenstern.

Aschehoug-stuntet:

VG ble lurt av sitt eget reklamebyrå

Morgenstern har i en årrekke vært reklamebyrået til VG. Nå viser det seg at de står bak PR-stuntet som lurte mediehuset – og som VG selv har måttet avpublisere.

Publisert Sist oppdatert

Saken er et samarbeid med vår søsteravis Medier24.

Byråleder Camilla Kim Kielland i Morgenstern. Byrået står bak Aschehoug-stuntet som også rammet VG – deres egen kunde.

Etter at både Aftenposten og VG har avpublisert spalter skrevet på falske premisser, viser det seg at VGs eget reklamebyrå sto bak stuntet.

Som KOM24 kunne avsløre, var det reklamebyrået Morgenstern som utviklet ideen sammen med Aschehoug.

Men Morgenstern er også reklamebyrået til VG - et av mediene som ble lurt. 

Før Camilla Kim Kielland ble byråleder i Morgenstern, var hun kommunikasjonsdirektør i Schibsted, der hun hadde det overordnede ansvaret for intern og ekstern kommunikasjon for hele mediedivisjonen. 

Hun kjenner dermed konsernet, og VG, svært godt.

– Samarbeidet fortsetter

Likevel vil ikke VG-sjef Gard Steiro la hendelsen få konsekvenser for samarbeidet med byrået.

– Dette vil ikke på noen måte få konsekvenser. Vi har et veldig godt samarbeid, og det samarbeidet kommer til å fortsette, sier Steiro.

Han legger ansvaret på forlaget.

– Vår holdning er at dette er Aschehoug sin feil, og at det er de som må bære ansvaret for det. Nå har de vært ute og beklaget, og det synes jeg er fint.

Steiro bekrefter at Morgenstern har orientert ham om saken.

– Jeg mener at i slike prosesser kommer det både opp gode og spennende ideer, men det betyr ikke at alle ideene skal ut i livet. Og dette var en slik idé, sier VG-sjefen.

– Beklager til VG

Byrålederen i Morgenstern skriver i en melding at de har hatt dialog med VG etter avsløringene.

– Og som nevnt tidligere har vi full forståelse for at dette var en idé som ikke fungerte etter hensikten, noe også Aschehoug har beklaget.

Kim Kielland understreker at forholdet til VG fortsatt er godt.

– Vårt forhold til VG er solid og veldig godt – det er en kunde vi er veldig, veldig glad i.

Samtidig kommer hun med en tydelig beklagelse.

– Det sagt, så vil jeg igjen si beklager så mye til VG spesielt, for vår rolle i et kundeoppdrag går imot deres, og andre mediers, sterke og viktige redaksjonelle prinsipper.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS