Hivju sitt svar til Will Ferrells Super Bowl-reklame har fått to nominasjoner i prestisjetunge WebbyAwards.

Kristofer Hivju og Audi Norge med to Webby-nominasjoner

Hivju sitt svar til Will Ferrells Super Bowl-reklame har fått to nominasjoner i prestisjetunge WebbyAwards.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

«Don’t hate. Imitate» av Audi Norge var kampanjen der Game Thrones-skuespiller Kristofer Hivju og Audi svarte på Will Ferrell og GMs humoristiske «angrep» på Norge i deres Super Bowl-reklame. Will Ferrell og GM fikk stor oppmerksomhet i norske medier da de gikk ut og sa at de «hatet» Norge.

Nå er de nominert til en svært høythengende pris, Webby Awards, som blir omtalt som internetts Oscar-priser.

Kollektiv ståpels

POL er byrået som står bak kampanjen og Einar Film produksjonsselskap med Aksel Hennie på regi.

Det norske bidraget er nominert i kategoriene Real Time Response Campaign og Real Time Response PR.

Bakgrunnen for det hele er at i januar fikk Norge kollektiv ståpels da vi ble nevnt i en amerikansk reklame.

Ingenting i verden er større enn Super Bowl. I alle fall ikke for amerikanere.

Amerikansk fotball i seg selv og Super Bowl spesielt er gigantisk «over there», de siste årene er det rundt 160 millioner mennesker som har fått med seg kampen på fjernsyn, hovedsaklig i sportens hjemland, USA.

Det er og årets høydepunkt for mange annonsører som lager svært påkostede reklamer som skal sendes denne kvelden i USA. Reklamene blir svært populære og lever i lang tid etterpå, noen av de har også blitt ganske ikoniske.

Men det koster å sende de. I 2020 kostet det i snitt 48 millioner kroner å sende en reklame på 30 sekunder i prime time.

I Norge er i utgangspunktet ikke Super Bowl noen stor greie. Kampene går midt på natten og i snitt er det 54 000 mennesker som ser kampen årlig, viser tall. Heller ikke i pressen får kampen stor oppmerksomhet og de siste fire årene har kampen fått rundt 500 presseoppslag årlig. Men i år var oppmerksomheten større enn noen gang.

Hvorfor? For Norge var blitt utpekt som et hovedmål for verdens fjerde største bilprodusent, General Motors. De har som mål å lansere en rekke elbiler de kommende årene og siden Norge ligger så langt framme i elbilsalget, er de blitt utfordret. I reklamefilmen kan man se skuespilleren Will Ferrell, som har svensk kone i virkligheten, synge at han skal slå Norge i fjeset. Han samler sammen noen kjendisvenner og reiser over Atlanterhavet for å ta oss. Problemet er at han ender i Sverige og vennene hans i Finland.

Vi nordmenn liker å bli omtalt av kjente utlendinger og til høsten er det Stortingsvalg, så statsminister Erna Solberg var raskt ute med å sende en tweet i retur. Det samme gjorde samferdselsminister Knut Arild Hareide. Flere selskaper hev seg på, blant annet Audi Norge.

Powered by Labrador CMS