Super bowl er en stor greie i USA. I år får Norge litt ekstra oppmerksomhet, og da hiver mange seg på. Også KOM24.

Norske bedrifter biter på Super Bowl-reklame

Nordmenn elsker når utenlandske kjendiser nevner oss. Nå har både statsministeren og BKK kastet seg på et amerikansk reklamestunt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Ingenting i verden er større enn Super Bowl. I alle fall ikke for amerikanere.

Amerikansk fotball i seg selv og Super Bowl spesielt er gigantisk «over there», de siste årene er det rundt 160 millioner mennesker som har fått med seg kampen på fjernsyn, hovedsaklig i sportens hjemland, USA.

Det er og årets høydepunkt for mange annonsører som lager svært påkostede reklamer som skal sendes denne kvelden i USA. Reklamene blir svært populære og lever i lang tid etterpå, noen av de har også blitt ganske ikoniske.

Men det koster å sende de. I 2020 kostet det i snitt 48 millioner kroner å sende en reklame på 30 sekunder i prime time.

I Norge er i utgangspunktet ikke Super Bowl noen stor greie. Kampene går midt på natten og i snitt er det 54 000 mennesker som ser kampen årlig, viser tall. Heller ikke i pressen får kampen stor oppmerksomhet og de siste fire årene har kampen fått rundt 500 presseoppslag årlig. Men i år er oppmerksomheten større enn noen gang.

Hvorfor? For Norge er blitt utpekt som et hovedmål for verdens fjerde største bilprodusent, General Motors. De har som mål å lansere en rekke elbiler de kommende årene og siden Norge ligger så langt framme i elbilsalget, er de blitt utfordret. I reklamefilmen kan man se skuespilleren Will Ferrell, som har svensk kone i virkligheten, synge at han skal slå Norge i fjeset. Han samler sammen noen kjendisvenner og reiser over Atlanterhavet for å ta oss. Problemet er at han ender i Sverige og vennene hans i Finland.

Vi nordmenn liker å bli omtalt av kjente utlendinger og til høsten er det Stortingsvalg, så statsminister Erna Solberg var raskt ute med å sende en tweet i retur. Det samme gjorde samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Nå har også kraftprodusenten BKK slengt seg på hypen med to korte, men morsomme, videosvar.

Filmene har ikke tatt av på YouTube enda med 43 og 34 visninger i skrivende stund.

Kommunikasjonssjef i BKK, Jan Kåre Austrheim, sier i en pressemelding at det er fantastisk at Norge sin EL-bil suksess blir satt på verdenskartet og kan være til inspirasjon for USA og resten av verden.

- Vi kastet oss like godt rundt og laget en egen kampanje som et svar til Ferrell og General Motors. Temaet er viktig, og så trenger vi noe litt morsomt i disse alvorlige tider, sier han i pressemeldingen.

Selskapet er store på elbillading men har og sammen med Bergen Havn bygget Europas største landstrømanlegg for cruisenæringen.

Også Audi har kastet seg på bølgen. De har sendt Aksel Hennie og Kristoffer Hivju til Golsfjellet for å lage reklamer som svarer på Ferrells video.

– Ferrells hat mot Norge er tuftet på elbilsalget vårt, og det naturlig for oss å forsvare Norge og det norske bilmarkedet sier Tommy Bækkevold Jensen, markedssjef for Audi Norge i Harald A. Møller AS i en pressemelding.

Aksel Hennie har regi på opptakene og sammen med Audi lager Hennie og Hivju filmer som skal publiseres før den store den nasjonale finalen i amerikansk fotball på søndag.

– I Norge bekjemper vi hat med kjærlighet og godhet… Eller egentlig ikke, vi bekjemper hat ved å klappe til folk i ansiktet. Ikke med makreller, men med laks, sier Kristoffer Hivju i sin hilsen til Will Ferrell.

Powered by Labrador CMS