F.v. Håkan Rudels og Alexander Even Henriksen.
Foto: Susanne Walström
Strawberry Publishing skifter navn: – Dette er slutten på oppstartsårene, men bare begynnelsen på vekstreisen
Skal sikre at bokbransjen kan konkurrere mot multinasjonale «tidstyver» som Netflix, Tiktok og Fortnite.
– Satsingen i Norge er noe av det morsomste vi har gjort, nå skal vi utfordre bransjen ytterligere og ta vår plass i den norske kulturhistorien, sier Håkan Rudels, CEO i Bonnier Books AB, i en pressemelding mandag.
Fra nyttår skifter Strawberry Publishing navn til Bonnier Norsk Forlag AS, og forlaget melder samtidig at de vil søke medlemsskap i Forleggerforeningen, sammen med de heleide imprintene Bastion og Pitch.
Bærekraftig bokbransje
– Dette er slutten på oppstartsårene, men bare begynnelsen på vekstreisen. På tre år har Strawberry klart å bli Norges fjerde største allmennforlag, det er et fantastisk utgangspunkt for Bonnier Norsk Forlag å bygge videre på. Nå øker vi ambisjonene noen hakk.
Bonnier er et av Europas største forlagshus med forlag i syv land og omsetning på rundt syv milliarder kroner.
– Framtiden handler om å sikre at bokbransjen kan konkurrere mot multinasjonale «tidstyver» som Netflix, Tiktok og Fortnite. Det gjør vi ved å gi ut fremragende bøker og slik holder vi litteraturen relevant. I tillegg skal vi jobbe for at norsk bokbransje blir mer bærekraftig og transparent, sier Håkan Rudels.
Bonnier Norsk Forlag skal gi leserne et bedre og mer variert tilbud.
– Vår ambisjon er å utgi alle typer litteratur, fra poesi til krim, fra influenserbøker til historiske dokumentarer og av debutanter så vel som etablerte forfattere, sier Alexander Even Henriksen, administrerende direktør i Bonnier Norsk Forlag.
Samtidig trer styreformann i den svenske forleggerforeningen og vise VD på Bonnierförlagen, Jesper Monthán, inn i styret i Bonnier Norsk Forlag sammen med Jim Zetterlund, COO/CFO i Bonnier Books, og Håkan Rudels, CEO i Bonnier Books. Gründere og medeierne Magnus Rønningen og Jonas Forsang fortsetter i styret.