– Selv må mengder alkohol påvirker evnene våre. Derfor sier vi i Klar for sjøen at ekte kapteiner drikker kaffe!

Av-og-til viser alkoholbruk fra barns perspektiv

– Skal man lykkes er man nødt til vekke følelser hos målgruppen, sier Andreas Melvær.

Publisert

– Barn får med seg mer enn vi tror av voksnes alkoholbruk. Kampanjen skal formidle at foreldre og besteforeldre er viktige forbilder for sine barn og barnebarn, også når de ferdes på sjøen, sier Ragnhild Kaski, generalsekretær i Av-og-til i en pressemelding.

Foreningen mener at foreldre og besteforeldre har et særlig ansvar for å videreføre gode holdninger på sjøen. Dette er første gangen Av-og-til tar i bruk barnets perspektiv i sin årlige «Klar for sjøen»-kampanje.

Må vekke følelser hos målgruppen

I årets kampanje møter vi to barn, som leker båt i barnehagens sandkasse. Gutten, som har vært mye på havet sammen med faren sin, vil gjerne være kaptein. Leken utspiller seg slik han har sett faren oppføre seg når han fører båt, og det blir etter hvert tydelig at faren pleier å drikke en del når han er på sjøen.

Av-og-til er vant med å snakke om alkoholbruk rundt barn, men det er første gang at budskapet formidles gjennom båt- og sjøliv.

– Selv om filmen er ment humoristisk, er det med et alvorlig bakteppe når det kommer til hvordan noen kombinerer båtliv med alkoholdrikking.

Hun tror mange voksne tar for lett på alkoholbruk på sjøen.

– Vi vet at noen ser på havet som en frisone for alkoholbruk, også når de ferierer med barn, sier Kaski, og viser til en fersk undersøkelse Respons analyse har utført for Av-og-til, der hver fjerde nordmann sier de har sett berusede voksne sammen med barn på båttur.

Klar for sjøen-samarbeidet er en storstilt kampanje med mål om å redusere alkoholbruk på sjøen. Kampanjen er et samarbeid mellom mange ulike aktører på fritidsbåtfeltet, og er et fast innslag i sommerens kampanjelandskap.

– Holdningsendrende kampanje-arbeid er noe av det vanskeligste og mest interessante man kan gjøre i kommunikasjonsfaget. Skal man lykkes er man nødt til vekke følelser hos målgruppen. Ved å bruke barn i arbeidet ønsker vi å vise hvor viktig din adferd som voksen og ansvarlig om bord er. En amerikansk skuespiller ved navn Fields sa en «Never work with childeren or animals» noe som er blitt et munnhell i filmbransjen, men vi kunne ikke vært mer uenige. Ella og Isak var fantastiske å jobbe med, og leverte tagning på tagning med smil og engasjement, sier Andreas Melvær, Kreatør & Daglig leder i Melvær og Co.

Helt siden 1989 er det byrået Melvær og Co. som har utarbeidet kampanjeidéen.

– Ekte kapteiner drikker kaffe

Selv om mange båtførere velger å avstå fra alkohol når de fører båt, er alkohol skyld i flere alvorlige ulykker på havet hvert eneste år. I 2021 registrerte Sjøfartsdirektoratet 26 omkomne med fritidsfartøy i norsk farvann, hvor minst 9 hadde drukket alkohol.

– Dødsulykker er selvsagt de mest alvorlige konsekvensene, men det finnes også mindre alvorlige ulykker forårsaket av båtførere som har drukket alkohol. Det gjelder alt fra fall over bord, båter som kjører på skjær og krasjer i brygger eller i andre båter. Her er mørketallene store, sier Kaski.

Hun og resten av Klar for sjøen-samarbeidet er opptatt av å snakke om farene ved å føre båt påvirket av alkohol.

– Når vi drikker alkohol påvirkes helt sentrale egenskaper vi behøver for å føre båt. Vi blir mer risikovillige og mer impulsive, samtidig som vi blir dårligere og tregere til å håndtere det uforutsette. Det sier seg selv at det er en dårlig miks, både når man er kaptein og når man skal passe på barn, sier hun og legger til:

– Selv må mengder alkohol påvirker evnene våre. Derfor sier vi i Klar for sjøen at ekte kapteiner drikker kaffe!

Powered by Labrador CMS