Labor City i Doha huser 70.000 arbeidere. Bildet er tatt under en omvisning i forbindelse med AIPS-kongressen i 2016. Foto: Magnus Aabech / NTB

Amnesty trapper opp kampen mot sportsvasking

Ansetter egen kommunikasjonsrådgiver som skal jobbe med sportsvasking.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Sportsvasking er et problem slik vi ser det, for det brukes aktivt for å delvis dekke over grove menneskerettsbrudd og delvis brukes det til å samle folk i undertrykkede regimer, sier John Peder Egenes, generalsekretær i Amnesty Norge til KOM24.

Sportsvasking som fenomen får større og større oppmerksomhet og med et fotball-VM i Qatar og vinter-OL i Kina i løpet av det neste året vil fokuset bare bli større den kommende tiden.

– Vekstnæring

Han peker på at land som Kina bruker et OL til nasjonsbygging.

– Der samler de folk om noe flott og spektakulært for å gi noe når man med den andre hånden er tunge autoritære regimer. I Qatar vil de ha positiv oppmerksomhet for å trekke til seg turisme og investeringer i tider der man må se til andre ting enn olje og gass, forklarer han.

Egenes kaller sportsvasking for en vekstnæring.

Han peker på at stadig flere sportsarrangement går til land som ikke har en demokratisk kontroll på pengebruken, mens land som Norge liker å sammenligne seg med ikke lenger tar seg råd til å ha slike arrangement. Han sier den typen blir brukt til å legitimere seg selv, selv om landene er grovt undertrykkende.

Amnesty International trapper opp kampen mot sportsvasking.

Samtidig trapper Amnesty opp sin innsats på den fronten.

– Det vi kan gjøre er å forsøke gjennom research og dokumentasjon å vise fram den siden av regimer som de vil skjule ved sportsvaskingen sin, sier han.

I land som Qatar peker han på dårlige arbeidsforhold for arbeiderne sine og i Kina de store interneringsleirene i Xinjiang.

– Vår rolle er å vise fram det disse statene ønsker å dekke over gjennom sin sportsvasking, sier han.

Merker økt trykk på tematikken

For å få et større fokus på det kommer de nå til å trappe opp innsatsen ved å ansette en kommunikasjonsrådgiver som skal bare jobbe med disse problemstillingene.

– Vi merker nå at det er et økt trykk utenfra, fra medier og andre som vil høre mer fra oss om dette. Det er et økt trykk fra offentligheten nå når vi nærmer oss to mesterskap, sier han og peker på blant annet fotball-landslaget som nylig var ute og markerte sin misnøye mot forholdene til de som bygger infrastrukturen til fotball-VM.

– Jeg er overbevist om at dette blir lagt godt merke til i Qatar. Det øker presset til å gjøre de endringene vi og mange andre mener de må gjøre for å sikre verdige forhold for de to millioner migrantarbeidere der nede, sier han.

Powered by Labrador CMS