Anders-Oliver Juvodden i Kreftforeningen.

Julepraten:

– 2024 vil særlig preges av to ting

Anders-Oliver Juvodden mener alle som er opptatt av politisk kommunikasjon bør følge med på det amerikanske presidentvalget.

Publisert

KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk som jobber med kommunikasjon og markedsføring om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det rådgiver i Kreftforeningen, Anders-Oliver Juvodden, som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen? 

– Julen tilbringer jeg på Nøtterøy sammen med familien.

– Hva står på middagsbordet på julaften?

– Pinnekjøtt fra Gutta på Haugen står på agendaen. Så den bør levere. Som alltid serveres riskrem med kirsebærsaus til dessert. 

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– I forbindelse med den pågående diskusjonen om identitetspolitikk, vil jeg anbefale alle å lese Identity av professor Francis Fukuyama. En annen bok jeg er i gang med og har hørt mye bra om er Dan Cohn-Sherbok og Dawoud El-Alamis bok «Israel og Palestina: Konflikten sett fra begge sider». 

– Begge bøkene drøfter jo i bunn og grunn det samme: Identitet og konflikt. Ellers vil jeg anbefale alle å lytte til episoden med Erling Kagge fra NRKs podcast Drivkraft. Han virker som en klok, reflektert og interessant fyr. Skal jeg gi en musikkanbefaling må det bli Chris Botti, for dem som liker jazz.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Morsomt er kanskje ikke ordet, men jeg er veldig glad for jobben jeg fikk i Kreftforeningen. Det er mye som har vært morsomt. Jeg er en fyr som finner moro i det meste, men jeg må nesten ta med avslutningen på mitt siste studieår i England. Jeg gikk London på kryss og tvers. Ifølge Strava gikk jeg over 70 km på knappe 3 dager. Jeg er en «gåer», og finner mye glede i å gå. Jeg tenker bedre, reflekterer og koser meg rett og slett når jeg er i bevegelse.

– Hva skal du bli bedre til neste år?

– Neste år skal jeg slutte å irritere meg over folk som går 3 og 4 i bredden på fortauet så jeg ikke kommer forbi. Og så skal jeg lese den voksende stabelen med bøker som stirrer på meg fra nattbordet. 

– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2024?

– 2024 vil preges av særlig to ting: kunstig intelligens og det amerikanske presidentvalget.

– Kunstig intelligens kommer til å bli et av de mest sentrale verktøyene for oppgaveløsing i året som kommer. Den utviklingen blir umulig å stanse. Det beste er å forstå og lære seg mest mulig om det, tenker jeg.

– Presidentvalget vil påvirke bransjen indirekte. Det blir interessant å se hva slags type politisk kommunikasjon som har effekt hos velgerne, og hva som ikke har det. Det vil nok alle som jobber med politikk og politisk kommunikasjon være opptatt av.

– Hva er ditt nyttårsforsett?

– Spise mindre sjokolade og begynne å bruke medlemskapet mitt på Sats.

Powered by Labrador CMS