Gjerdrum-ordfører Anders Østensen (Ap) sier pressetrykket er svært stort og kommunen har sett behovet for å hyre inn ekstern kommunikasjonshjelp.

Gjerdrum-ordføreren: - Pressetrykket har vært helt vilt

Gjerdrum kommune må hente inn ekstern hjelp for å klare å ta seg av alle henvendelsene etter leirskredet som har krevd minst syv menneskeliv.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Dette er en hendelse som er alt for stor i forhold til den kapasiteten vi normalt sett har.

Det sier Gjerdrum-ordfører Anders Østensen (Ap) til KOM24.

Han er ordfører i den leirskredrammede kommunen der til nå syv personer er bekreftet omkommet etter det dramatiske leirskredet som gikk natt til 30. desember.

Er opptatt av å være tilgjengelig

Til vanlig har den lille kommunen med rundt 7000 innbyggere én person ansatt som har som ansvar å lage brosjyrer for kommunen og styre kommunens sosiale medier-kontoer som en del av sin stilling. Nå er kommunen i en situasjon der behovet er ekstremt mye større.

– Pressetrykket er helt vilt og vi har håndtert det fra første stund, men det er behov for å få på plass en mer profesjonell struktur nå, sier Østensen.

Han forteller at han får mellom 20 og 30 telefoner om dagen fra pressefolk som lurer på all slags. I tillegg regner han med at de andre ansatte i kommunen får minst tre-fire ganger så mange telefoner daglig.

Østensen sier han er opptatt av å være tilgjengelig.

– Jeg syns det er viktig at vi forteller historien om denne hendelsen. Det er en stor tragedie med mange inntrykk, forteller han.

Ordføreren forteller at det er viktig for han å få fram hva slags påvirkning denne tragedien har på folk.

– Og det er lett å svare på hvor ufattelig tragisk dette er, om møter med de pårørende, det første møtet med tragedien. Det er vilt dramatiske historier og tunge møter med de pårørende, sier han.

Merker at spørsmålene har endret seg

Kameraene er på plass når politiet og kommunen holder pressebrief om jordskredet som har tatt flere hus i Ask i Gjerdrum.

Men etterhvert så har spørsmålene endret seg og det blir mer krevende å svare på en del ting, forteller han.

– Det kommer etterhvert en del spørsmål som er mer vanskelige å takle på strak arm, for eksempel om hva sa ROS-analysen på det og det tidspunktet, spørsmål som krever veldokumenterte svar. Det er mange fagetater inne, NVE og NGI er viktige premissleverandører på svar vi skal komme fram til, da må vi må ha kvalifisert info, vi kan ikke bare slenge ut påstander, sier han.

Derfor har de nå hentet inn profesjonell, ekstern hjelp, for å få strømlinjeformet informasjonsflyten mer.

– Vi leier inn kommunikasjonsfolk som kan designe kommunikasjonsflyten internt, mot innbyggere og som kan samle opp informasjon som kommer fra virksomheter, forteller han.

Han sier at en ting er akutte kommentarer fra han på alle mulige henvendelser i akuttfasen.

- Men nå begynner det å komme en del andre typer henvendelser som vi bør gjøre større vurderinger rundt, sier han.

Lot seg lokke utpå av TV 2

Derfor har kommunen hentet inn fire kommunikasjonsrådgivere til å gjøre kommunikasjonsjobben for dem. Blant de er kommunens gamle informasjonsleder Mari Rjaanes.

– Vi leier og inn mye administrativ støtte rundt kommunedirektøren, for vi er ikke rustet til å håndtere dette, sier han.

Østensen sier han var lite involvert i planleggingen rundt hva kommunedirektøren hadde behov for. Han har heller ikke oversikt over omfanget eller kostnadene ved den eksterne bistanden.

– Jeg tok det meste av media fra første time, så de kunne være driftsoperative litt skjermet, sier han.

KOM24 har vært i kontakt med kommunedirektør Frits Arne Eriksen som ikke hadde anledning til å gå inn på kostnadene ved å hente inn ekstern kommunikasjonshjelp.

Ordfører Østensen sier at han opplever at media er profesjonelle og gjør en god jobb. For det meste.

– Media oppfører seg i stor grad skikkelig og er oppriktig interessert i det vi har å formidle de historiene vi vil fortelle, sier han.

Men han innrømmer at han har lært seg en lekse og.

– Jeg må ikke komme med lange resonnement, men gi korte svar og si at dette kan jeg ikke svare på når jeg ikke kan svare på det. For det er fort gjort å bli dratt med på noen lange resonnement og så blir det klipt til akkurat som media vil ha det, sier han.

– Har du opplevd det?

- Det har vært noen innslag på TV 2 som bar preg av det. Men det var min feil jeg lot meg lokke ut på en lang utredning som jeg ikke burde ha gjort, sier han.

– Følte du deg lurt?

- Nei, men følte jeg svarte på en måte som gav dem en mulighet til å la svaret kommet ut på annen måte enn jeg tenkte, sier han.

KOM24 har vært i kontakt med TV 2s nyhetsredaktør Karianne Solbrække, som sier at hun ikke har noen kommentar til det, men er glad for at han ikke føler seg lurt av kanalen.

Powered by Labrador CMS