– Det har vært en byrivalisering mellom Stavanger og Sandnes i alle år, i hvert fall så lenge jeg kan huske, sier byråleder i Melvær&Co, Andreas Melvær.

Melvær&Co forvandlet Stavanger Aftenblad til Sandnes Aftenblad for en dag

– Dette var en oppgave vi tok meget seriøst, fordi dette kan være et sårt tema for mange.

Publisert

Rivaliseringen mellom Stavanger og Sandnes går langt tilbake i tid, og i høsten 2021 ønsket Stavanger Aftenblad å vise sandnesbuene at de er en regionavis – for begge byene.

– Det har vært en byrivalisering mellom Stavanger og Sandnes i alle år, i hvert fall så lenge jeg kan huske, sier byråleder i Melvær&Co, Andreas Melvær til KOM24.

På oppdrag fra Stavanger Aftenblad begynte arbeidet med å tydeliggjøre Stavanger Aftenblads rolle som regionavis for begge byene.

– Det er to storbyer i regionen vår, og det er viktig for oss å bygge opp under Sandnes sin identitet og komme tett innpå innbyggerne – selv om vi heter Stavanger Aftenblad, sier markedssjef i Aftenbladet, Silje Herget til KOM24.

Kampanjen strakk seg over oktober og november samme år.

– Dette var en oppgave vi tok meget seriøst, fordi dette kan være et sårt tema for mange. Og for en aktør som Stavanger Aftenblad var det særdeles viktig å ikke tråkke noen på tærne, forteller Melvær.

Jobbet fra en benk

Avisen ønsket å vise at de tar Sandnes like mye på alvor som Stavanger, og ville formidle at de kjenner byen ned til hver minste detalj.

Kommunikasjonsbyrået Melvær&Co, som for øvrig ligger i Stavanger, begynte arbeidet i pandemien i 2021, og det var flere restriksjoner å ta hensyn til. Arbeidet med briefen startet derfor på en benk utendørs.

Byråleder Melvær, Art Director og grafisk designer, Linda Voll og rådgiver og tekstforfatter Bjørn Ragnar Bastiansen har jobbet med Stavanger Aftenblad som hedret Sandnes med å dedisere hele avisen til byen, som Sandnes Aftenblad mandag 25. oktober.

F.v. Linda Voll og byråleder Andreas Melvær. Nederst tekstforfatter Bjørn Ragnar Bastiansen fra «kontoret».

– Det må sies at jeg er bosatt i Stavanger, og Voll i Sandnes, sier Melvær.

Sammen begynte de å tenke på bybildet og hva som utgjør identiteten til Sandnes. Det ble starten på kampanjen.

– Sandnes har flere aktører som er en viktig del av byens historie, og derfor valgte vi å bygge kampanjen rundt foto av bokstaver fra kjente skilter som til slutt skulle utgjøre «Sandnes» i logoen til Sandnes Aftenblad-utgaven, forteller Voll.

Hentet bokstaver fra Sandnes

Alle bokstavene finnes i bybildet som blant annet er hentet fra skiltet til kulturhuset, kebabsjappa og kinoen.

– Dette er alle kjente og kjære landemerker i byen vår. For eksempel det gamle lysskiltet til kinoen har manglet lys i lang tid. Det er litt av sjarmen.

Bokstavene er hentet fra:

S: Huset Vårt

A: KEBABEN

N: Sandnes kino

D: IDLAND (klesbutikk)

N: SANDNES ULF (Lokale fotballlagets navn som grafitti i Sandnes sin gågate)

E: The end (Utested)

S: Sandnes Kulturhus

Melvær&Co fikk rebrande Stavanger Aftenblad i kampanjeperioden, noe som kulminerte i en helt egen Sandnes-utgave.

– Spesialutgaven byttet ut Stavanger med Sandnes i navnet og inneholdt flere saker fra Sandnes på forsiden. Avisen ble også levert ut til alle innbyggerne i Sandnes, uavhengig om de hadde abonnement eller ikke, sier Melvær.

Spesialutgaven av skiltet var et synlig kampanjeelement midt i Sandnes på samme måte som avisforsiden. I tillegg var kampanjen synlig på fasadeskilt, boards, sosiale medier og kino.

Foreløpig finnes det ikke eksakte tall, men avisen kan melde om flere abonnenter som følge av kampanjen, selv om det ikke planlegges å gjøre på nytt.

– Den kreative forsiden var nok et engangsstunt. Arbeidet med å styrke oss i hele regionen er langsiktig. Vi fikk mange nye abonnenter i Sandnes både før- og etter kampanjeperioden, avslutter Herget.


Powered by Labrador CMS