Sara Vabø og Andreas Monsen Johansen har stor tro på grepene som nå er gjort på markedssiden i Fjordkraft.

Nå skal hun gjøre Fjordkraft tydeligere: – Vi vet hvor vi skal

Fjordkraft tar store grep på markedssiden. Nå vil landets største strømleverandør bli mer synlig.

Publisert

(Fyllingsdalen:) – Det å ha en felles stemme ser vi er utrolig viktig for å bygge merkevare over tid.

Det sier Sara Vabø, leder for markedsavdelingen i privatmarkedet, i Fjordkraft.

Selskapet er landets største strømleverandør og tar nå flere grep på markedssiden for å få en samlet og mer tydelig stemme.

Da Vabø kom inn i selskapet opplevde hun at de var de svært fragmenterte på markedssiden. Kundeinnsikt og analyse var et eget, ganske lite team, det samme var kundeopplevelse, som satt med nettsider og utsendelse, digitalt salg var ikke en del av marked og merkevare et annet sted.

Nå er alt dette samlet i samme team.

– Første gang alle er med

– Vi ser at det er utrolig effektivt at det som er taktiske salgsbudskap, alt som henger sammen med merkevare og identiteten vår, ikke jobber i forskjellige retninger og blir for differensiert, sier hun.

Nå har de et felles rammeverk på tone of voice og bildestil på merkevarebyggende og taktisk og det er samsvar med det som står på nettsider, e-post og i eksterne kanaler.

– Det å samle budsjetter på et sted gjør det hele enklere. Da kan man skru over på taktisk fokus eller skru over på merkevarer om det er det som gjelder, legger Andreas Monsen Johansen, ansvarlig for merkevare og digitalt salg i Fjordkraft, til.

Det andre teamet deres er Team kundekommunikasjon, hvor Ingrid Ryland er leder. Der har de samlet web, nettsider og marketing automation.

Vabø sier hun har opplevd stor velvilje etter at hun kom inn og at alle har vært innstilt på at dette kommer til å bli bra og har vært villige til å ta endringene inn over seg. 

Det sier Monsen Johansen seg helt enig i.

– Det er første gang jeg er med på en endring og alle har tenkt «yes!», sier han.

Silje Meese, Kenneth Westby og Toril Hornnes er alle nye på markedsavdelingen til Fjordkraft.

Markedsavdelingen er de nå 15 personer og endringene de har gjørt, gjør at de gjør mer inhouse på SoMe og det taktiske, men selskapet har og et omfattende byråsamarbeid.

– Vi har lurt på om det er for mange

– Det hadde ikke gått rundt uten byråene, mener han.

Nå har de avtaler med Apriil Reklame som reklamebyrå, Noa Connect som mediebyrå, NOSLEEPTILBROOKLYN på sponsoraktivering og Knowit Experience på digital annonsering.

– Vi har lurt på om det er for mange, men vi tror ikke det, sier Monsen Johansen. Han mener det er lurt å ha noen som er eksperter på ulike områder.

Han peker på at det går i bølgedaler hvor mye som skal prioriteres internt og at det da er lurt å ha en god byrårigg. 

Når de har så mange byrå de jobber sammen med, er de og opptatt av at byråene skal kjenne hverandre og skal kunne gå i møter sammen.

– Når vi inngår nye samarbeid sier vi at dere skal samarbeide godt, sier han.

Før jul kalt de inn de fleste byråene til en heldagssamling for å gi dem en felles forståelse for hvem Fjordkraft er, hvor de skal, hva målene for 2025 er og merkevareposisjonering.

– Flere av disse har all kompetanse i ett hus, hvorfor samler dere ikke bare alt hos en aktør?

– Sånn har vi hatt det i 20 år og nå er vi i en fase hvor vi tester ut å ha flere partnere. Det å spille på styrkene til de ulike byråene er viktig og det vil og gi dem forutsigbarhet, mener Vabø. 

– Vet hvor vi skal

Sara Vabø kom til energibransjen fra Sparebanken Vest, hvor hun hadde vært både digital markedssjef og produkteier og teamleder digital vekst. 

Hun sier at hun kom til en bransje med mye generell kommunikasjon og mener at finansbransjen ligger et hakk foran på å differensiere merkevarene.

– Dette er en bransjen med muligheter til å jobbe med posisjonering og differensiering, sier hun og legger til:

– Vi vet hvor vi skal og jeg tror det begynner å synes.

Hun forteller at for dem handler det nå om å komme med mer merkevarebyggende konsepter, sponsorater og hvordan de aktiverer dem. De har og et taktisk konsept som skal hjelpe deg å spare penger på strømregningen.

Regjeringens lenge varslede strømstøtte har gjort at de i vinter måtte legge om måten de kommuniserer på og har vært nødt til å lansere et nytt reklamekonsept.

– Vi har stor tro på at du som forbruker fortsatt tjener på å være strømsmart, så vi legger ikke det bort. Men vi knytter oss litt tettere opp mot det som skjer politisk, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS